Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

B&O’s korthus falder sammen

Alt er kaos i Struer. Redningen af det danske erhvervsklenodie kræver et mirakel.

Ole Andersen, tidligere bestyrelsesformand for Danske Bank, er manden for bordenden af bestyrelseslokalet i B&O. Redningen af erhvervsklenodiet har vist sig at være tæt på en mission impossible. 
Foto: Rune Aarestrup Pedersen

Der er et gammelt indiansk ordsprog, der lyder, ”hvis hesten er død, hop af”. Det er vitterligt trist at være vidne til et truende kollaps i en af Danmarks mest ikoniske virksomheder. Der er ingen tvivl om, at en større redningsaktion – gerne i form af en ny ejer med dybe lommer – er påkrævet, hvis audio- og videokoncernen Bang & Olufsen skal have en chance for at overleve. Den fjerde nedjustering på ét år afslører en virksomhed i indre opløsning efter mange års umenneskelig overlevelseskamp. De er ved at dratte døde om i hovedsædet i Struer.

Det giver aldeles ingen mening at prøve at gøre alting. Alt bliver hurtigt intet.

Søren Linding, virksomhedsredaktør

Gode råd har altid været dyre, når det drejede sig om at fremtidssikre Bang & Olufsen. B&O er en alt for lille fisk i et alt for stort akvarium, og det er svært at finde sin helt rigtige plads. Det hjælper heller ikke, at en virksomhed med en omsætning i størrelsesordenen 3 mia. kr. om året på samme tid skal spille med i massemarkedet for de mobile, modefølsomme lydprodukter, transportable højttalere og trådløse hovedtelefoner og luksusmarkedet for eksklusive stationære audio- og videosystemer. Samtidig skal Hr. og Fru Danmark midt i mellem også gerne ind i butikken.

Det giver aldeles ingen mening at prøve at gøre alting. Alt bliver hurtigt intet. Det er også tæt på en katastrofe, at Bang & Olufsen nye ledelse nu vil tættere på kunderne og partnere for at rette op på en ”kommerciel krise”. Det kan lyde som om, at prioriteterne ikke har været på plads. Der er stort set intet, der sælger sig selv i nutidens, globale supermarked. Det er ikke nok at udvikle, producere og sende verdens smarteste produkter på markedet – og endda til overpris, hvis ingen ved, hvad der skal til for at sælge dem.

Der skal meget til for at genoplive en døende krikke. 

Søren Linding, virksomhedsredaktør

Det er på ingen måde betryggende, når den nye topchef, Kristian Teär – efter at have banket både den økonomiske prognose for året og dermed også aktiekursen helt i bund – holder fast i den forrige ledelses strategi. Den nye viden om kunderne og brandets værdi bør få topledelsen til at revurdere hele produktporteføljen, alle salgskanalerne, brandstrategien og de bærende værdier i virksomheden. En bæredygtig revitalisering vil være omfattende og særdeles kostbar.

Det kan ikke undgås at kræve, at de nuværende aktionærer med blandt andet ATP og tobaksfondene Færch og Augustinus må til lommerne, når den mest oplagte løsning, en ny ejer, tilsyneladende er umulig.

Der skal meget til for at genoplive en døende krikke.

Søren Linding er virksomhedsredaktør på Finans, fhv. erhvervsredaktør på dagbladet Børsen. Følg ham på @sorenlinding eller finans.dk/minenyheder.

BRANCHENYT
Læs også