Debat

Vi fejler i kommunikationen om verdens problemer

Klimaforandringerne er det største globale problem, vi må løse, hvis vi ikke vil nedbryde vores planet med åbne øjne – men vi fejler i at få folk med.

I PFA har vi gennemført en undersøgelse blandt 2000 danskere, der viser, at 65 pct. enten aldrig har hørt om verdensmålene eller at de har hørt en smule, men at de ikke kender noget til dem. 65 pct. Det er ikke godt nok. Vi lykkes ikke med at indfri verdensmålene, hvis de er et elitært og politisk projekt. Vi skal have folk med, og de skal kende overskrifterne for verdens problemer.

Når 65 pct. siger, at de enten aldrig har hørt om verdensmålene, eller at de næsten intet kender til dem, har vi fejlet totalt i kommunikationen om verdensmålene, hvad de betyder, og vi har ikke formået at gøre dem relevante for alle danskere.

I pensionsbranchen, hvor jeg kommer fra, fornærmer jeg vist ingen, hvis jeg siger, at det kan være meget, meget svært, at få folk til at interessere sig for deres pension – selvom det er den, sammen med huskøb, vel nok er den vigtigste finansielle beslutning i livet.

Måske er den mest slagkraftige vej til at få folk til at forholde sig til verdensmålene, hvordan de kan gøre en forskel i verden gennem deres pension. Du kan gøre langt mere ved, at din pension bliver investeret bæredygtigt, end ved at købe plantebaserede bøffer. Måske det er nøglen. Hvorfor er det ikke en helt naturlig og obligatorisk del af samtalen med kunderne? Vores undersøgelse viser, at det betyder noget for 62 pct. af danskerne, at deres pension investeres bæredygtigt. Det må da være den mest gyldne mulighed, som vi ikke har grebet til nu.

I PFA har vi lige lanceret en ny klimastærk pensionsordning, hvor den enkelte kunde kan placere op til 100 pct. af sin pensionsopsparing i bæredygtige investeringer. Produktet skal være CO2-neutralt senest i 2025, og CO2-negativt i 2030. Det vil sige, at vi vil give mere tilbage, end vi bruger. Det kan skabe en helt ny relation og en helt ny samtale med kunderne om deres pension – og måske langt tidligere i deres liv. Men det kræver, at vi bliver bedre til at kommunikere og ramme folk, hvor de er.

I PFA forvalter omkring 600 mia. kr. Med de penge kan vi sammen med vores kunder gøre en forskel og understøtte, at verden bliver skubbet imod en mere bæredygtig fremtid, men vi skal have alle med – ellers batter det ikke.

BRANCHENYT
Læs også