Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Kampen om transatlantiske handelsaftaler

Brexit-forhandlingerne mellem Den Europæiske Union og Storbritannien begyndte den 2. marts, og denne start vil skabe et pres for at indgå transatlantiske frihandelsaftaler.

Den britiske premierminister, Boris Johnson, har udtalt, at han ønsker en frihandelsaftale mellem Den Europæiske Union og Storbritannien inden udgangen af 2020, men den plan kan gå i vasken, for der er en vis risiko for et ”no-deal”-resultat, hvilket man i finansmarkedet ikke skal glemme. Under alle omstændigheder begynder der nu en særdeles interessant periode, idet forhandlingerne mellem EU og UK officielt blev indledt mandag den 2. marts, og den første runde af forhandlingerne kører formentlig frem til slutningen af juni. Det er en storstilet aktion, for på førstedagen ankom den britiske hovedforhandler David Frost til Bruxelles med en hær på 100 mennesker, der skal deltage i 10 forskellige forhandlingsgrupper. Alle disse mennesker fra EU og den britiske side mødes hver anden til tredje uge i enten Bruxelles eller London.

Frem til sommer forventer jeg, at der i medierne vil blive luftet mange kommentarer og positioner fra de 10 forhandlingsgrupper, og disse kommentarer kan meget vel bevæge dele af det britiske og europæiske aktiemarked. Af både historiske og politiske årsager forventer jeg, at retorikken bliver pænt hård, samt at hele processen bliver op ad bakke. Mit hovedscenarie er, at det derfor vil resultere i negativ støj for de europæiske aktiemarkeder i det kommende 2. kvartal. Det er dog også min holdning, at jo mere besværlige forhandlingerne bliver, desto mere vil begge parter søge efter andre succeshistorier ved at indlede forhandlinger om frihandelsaftaler til anden side...

BRANCHENYT
Læs også