Serier

Fokus på viljestyrke viser vejen til flere vindervirksomheder

Det er prisværdigt, at DI og andre vil fjerne en række bureaukratiske bump på vejen for landets iværksættere. Men det er ikke den afgørende faktor i at skabe flere danske vindervirksomheder. Det er viljen til sejr til gengæld.

Corona rammer verden

Forestil dig følgende scenarie: Fem personer, uden militær erfaring, udpeges til at planlægge en militær operation. Har du tillid til, at det går godt? Tror du, at de ville gøre sig umage?

Til det første er mit svar ”næppe”. Til det sidste er svaret klart ”ja” – selvfølgelig vil de gøre sig umage.

Dansk Industri (DI) er ude i et sympatisk ærinde med 25 forslag til, hvordan vi skaber flere vindervirksomheder. Det er prisværdigt, at DI sætter fokus på Danmarks evne til at skabe gode rammer for iværksættere. Men resultaterne fortæller mig, at man opererer på for lang afstand af iværksætternes virkelighed.

Vi er nødt til at forholde os til, om iværksætteri er noget, vi virkelig vil fremelske i Danmark. Vi må gøre os klart, at iværksætteri ikke er for alle, og at det ikke er specielt kompatibelt med vores samfunds rammesætning og arbejdskultur. Men vi må også indse, at lysten til iværksætteri skal tændes langt tidligere hos unge – og prioriteres langt højere i undervisningen i folkeskolen og på gymnasierne.

Virksomheder skabes nemlig af mennesker med mod og menneskehjerte, som i den grad tør satse noget mere værdifuldt end penge i deres jagt på at gøre en positiv forskel for andre. Det handler helt basalt om viljen til at gøre en forskel. Tro mig, når du ser viljen hos iværksættere og den ild, der brænder i dem, er du ikke i tvivl. Viljen er afgørende, for den flytter bjerge og gør forretningsstrategiens vej fremkommelig.

I dagens Danmark lader det til, at der er en gængs forestilling om, at alle uden videre kan blive iværksættere. Det er for så vidt en sympatisk forestilling. Men succesraten for iværksættere røber, at det langt fra er en klog vej at gå for alle. For iværksætteri er sammenligneligt med eliteidræt. Iværksættere begår sig i en benhård verden, hvor de bedste opnår eksorbitante gevinster, og de middelgode formentlig ikke engang kan leve af det.

Debatten om iværksætteri fokuserer i høj grad på rettigheder, og egentlig er jeg stolt af, at mange af vores forfædre og -mødre har kæmpet for, at vi i dag har et værdigt arbejdsmarked. Men iværksætteren må acceptere, at rettigheder er en luksus andre har. Iværksætteren står nøgen i nuet med alle muligheder for at gøre en forskel og en vilje til at lykkes, som må etableres og udleves. For der er intet sikkerhedsnet reelt. Og det synes jeg heller ikke der skal være, for som vinder er man villig til at sætte alt på spil for at vinde – og det skal iværksætteren også være villig til. Til gengæld bør den villighed næres og fremelskes hos unge langt tidligere end det sker i dag.

Det er angstprovokerende for mange at stifte virksomhed. Den kloge iværksætter udnytter angsten som skabende kraft, kobler sin indre viljestyrke på og kiler sin vision direkte ind i hjertekulen på kunderne i markedet. Og så finder vedkommende nogle læremestre, der kan give forlommer på vejen til markedet.

Kære iværksættere: Dyrk viljen til at sejre og acceptér de nederlag, der uundgåeligt kommer.

Kasper Holst Hansen

Mit kommercielle forbillede er min tidligere formand og læremester, Johansen. Aldrig har jeg fået så mange kommercielt kærlige tæsk. Alle velfortjente – og alle med læring i sig. For jeg valgte at lytte. I dag ved jeg, at jeg betalte mine lærepenge, fordi jeg konstant bevægede mig opad på iværksætteriets rangliste og trænede min villighed og viljestyrke. Jeg stræbte mod at blive den bedste indenfor mit felt, og derfor blev træning og krav hårdere og hårdere. Jeg omfavnede den præmis.

Gennem flere år har jeg fulgt og sponsoreret den danske eliteroer Emma Bock. Hun vil til OL. Man kan se viljens uendelighed i hendes øjne. Vi kommer dog ikke til at se Emma til OL her til sommer, for hun ramte stolpen i kvalifikationen. Hvad tror du, at hendes reaktion var? Hun tog en uge ud til at få styr på følelserne og derfra genetablerede hun sin indre vilje og rettede blikket mod de næste delmål frem mod OL i 2024. Se, det er villighed, viljestyrke og vinderattitude.

Så kære iværksættere: Dyrk viljen til at sejre og acceptér de nederlag, der uundgåeligt kommer. For en ægte sejr smager bedst, når man kender uretfærdighedens dyb. Også selvom det bare er business.

Læs også