Serier

Socialt ansvarlige startups glemmer at syreteste markedet

Iværksættere, der producerer løsninger på fundamentale samfundsproblemer, har en historisk høj relevans, men de er dårlige til at syreteste, om deres løsninger rammer behovet i markedet. Vi investorer både kan og skal hjælpe de iværksættere. 

Corona rammer verden

I 2019 gennemførte et anerkendt amerikansk analysefirma en undersøgelse af de hyppigste årsager til, at startups fejler. På en suveræn førsteplads lå noget så enkelt som ”intet marked”. Smag lige engang på det. Fire ud af ti iværksættere i undersøgelsen brugte tid, penge og passion på at lancere et produkt til et ikke-eksisterende marked.

Jeg ser det ofte i min daglige gang i ”Startupdanmark”. For mange iværksættere, særligt indenfor social tech, er tit forelskede i de problemer, de kan løse, og ikke i de problemer, som en flok mennesker har behov for at få løst. Det sidste kaldes i øvrigt et marked. Det første en fritidsinteresse. Forfølg derfor dit marked og hold fokus på markedet, så er du på rette vej!

Mange tror fejlagtigt, at coronakrisen har skabt en masse problemstillinger i vores samfund. I min bog var problemerne der i forvejen. De er blot blevet meget synlige nu. Og dermed er der et muligt marked for den driftige iværksætter, for behovserkendelsen er mere end nogensinde til stede, og dermed opstår nye spændende markeder.

For mig at se er fællesnævneren for de nu synlige samfundsproblemer, at de i overvejende grad opleves som sociale i deres kerne – problemer, som samfundets offentlige system kan og skal løse, men måske ikke altid løser. Her kommer vi så til markedet igen; et stigende antal mennesker er villige til at betale for løsningerne på problemerne nu, og det giver muligheder for iværksætterne. Iværksætterne kan nu løse sociale problemer og samtidig skabe sunde forretninger, hvis de gør det klogt og gør deres hjemmearbejde.

Det er ikke let og ligetil. Lad mig give et eksempel. I 2020 havde jeg lige solgt min virksomhed inden for uddannelsesteknologi til Egmont-koncernen. Kort efter, på Danmarks Læringsfestival i Bella Center, mødte jeg en direktør fra et andet stort forlag. Jeg spurgte, om vedkommende kunne gætte, hvor mange andre festivaldeltagere end mig, der havde rejst venturekapital. Svaret var én – og der var formentlig over 500 virksomheder på festivalen.

Det handler også om en anden skyggeside for iværksættere med sociale og samfundsmæssige ambitioner: De drømmer simpelthen ikke stort nok!

Kasper Holst Hansen

Udfordringen i branchen for uddannelsesteknologi er med andre ord, at for mange virksomheder vil for meget i et marked, hvor der er alt for få penge. Det er utroligt vanskeligt at rejse kapital på det marked. Det er overfyldt med ikke-nødvendige produkter, som alle skaber unødvendig støj for kunder, der i stigende grad bliver resistente over for klassisk kanvas. Der er ikke et marked for de fleste af produkterne.

Men det handler også om en anden skyggeside for iværksættere med sociale og samfundsmæssige ambitioner: De drømmer simpelthen ikke stort nok! De tror, at det gode formål er i modstrid med en god forretning og at det er godt nok, at formålet er ædelt. Jeg ved, at det er faktuelt forkert. MatematikFessor var en markant succes, og det kan lykkes for mange andre at skabe en lige så stor succes. Den sociale ansvarlighed skal bare tænkes ind fra starten som bærende i det forretningsmæssige koncept. Dermed køber markedet ind på den sociale ansvarlighed som en del af produktet, og ikke på en tilfældig og hurtigt opfundet brandfortælling, som markedet stiltiende skal acceptere som en del af løsningen.

Jeg tror, at vi den kommende årrække, post covid-19, kommer til at se et hav af sociale virksomheder spire frem. Vi kommer også til at se en masse sympatiske koncepter, der lukker på stribe, fordi de ikke formår at omsætte den sociale ”vibration” til betalingsvilje og bundlinje. At kombinere samfundsmæssig ansvarlighed med købmandskab vil for mange blive for stor en mundfuld.

Derfor skal vi investorer tage ansvar for at hjælpe socialt ansvarlige iværksættere langt tidligere, så de kan realisere drømmen om en stor virksomhed med bundsolid ordentlighed som fundament. Personligt drømmer jeg om at skabe mange danske arbejdspladser med udgangspunkt i, at vi skal løse fællesskabets problemer på markedets præmisser.

Kunder er som udgangspunkt nemme at forstå. Det gælder også de kunder, der skal købe produkter fra de socialt ansvarlige virksomheder, som vi allesammen får endnu mere brug for fremover.

Læs også