Serier

Nu tager far med dig hen for at blive vaccineret. Punktum

Nej. Det hele handler faktisk ikke om dig. Dig, der ikke VIL vaccineres. Slut.

Corona rammer verden

Anders Heide Mortensen, kommentator og kommunikationsrådgiver

Efter at A.P. Møller-Mærsk og Rema 1000 har forlangt coronapas af deres ansatte, må det være tilladt at spørge, hvornår Dansk Industri og Dansk Erhverv mon formulerer en lille, oplysende brochure til deres medlemsvirksomheder med titlen: ”Sådan begår man overgreb på sine ansatte”.

Nej, jeg er ikke tilhænger af overgreb, bestemt ikke, men overgreb er det projekt, som dansk erhvervsliv nok desværre må ud i. Desværre.

Overgreb på vaccinationsmodstandere. Sådan vil modstanderne se på projektet. Som fugle, der indfanges til ringmærkning, vil de hakke ud, rasende, frådende. De vil anlægge sager, true, sabotere. Men hold fast og få det overstået. Få ringen på dem.

Den brillante kommentator på Berlingske Anne Sophia Hermansen skrev et debatindlæg om sagen i weekenden. Om at trække en streg i sandet og forklare anti-vaxxerne, at enten tager I stikket, eller også arbejder I hjemmefra. Punktum. For nu må vi alle sammen videre.

Indlægget var godt – kommentarsporet på LinkedIn var næsten bedre. Forstået på den måde, at vaccinationsmodstandere erobrede tråden og rullede deres batteri ud af nogenlunde meningsfyldte, sært fortænkte og 150 pct. rablende gale modargumenter.

Eksempler? Jada: At Pfizer har bestukket de amerikanske sundhedsmyndigheder til at se gennem fingre med alvorlige bivirkninger, og derfor tør ingen fortælle, hvorfor de vaccinerede pludselig bliver ramt af slidgigt, migræne og svamp i lysken.

O.k., det med sygdommene er overdrevet. Men ikke det første. Ikke rableriet. Ikke at en konspiration, som vi andre ikke vil se, gør ting ved os, som vi ikke kan se, fordi FDA, verdenskommunismen, Søren Brostrøm og/eller Mette Frederiksen har manipuleret med vores hoveder.

Det er, Dansk Industri og Dansk Erhverv, forklaringen på, at I skal få lavet brochuren. Med mindre, selvfølgelig, at I går ind for status quo, hvor en uvaccineret ”Michael”, ”Carsten”, ”Mohammed”, ”Helle” eller ”Rosalina-Clamydia” i logistikafdelingen triumferende kan gå rundt og sprede smitte under parolen: Det er min ret at sige nej. Det er min ret ikke at indordne mig.

Det smager af personlig frihed, ikke? Men det er et trylleryllenummer. Den virkelige argumentation er, at så længe der er usikkerhed om vaccinationens dækningsgrad, og så længe man kan finde huller i myndighedernes argumentation, så længe er den ene sandhed lige så god som den anden. Mindst. Og derfor kan jeg gøre, hvad der føles rigtigt for mig.

Deres egentlige parole er: Det hele handler om mig. Kan I se?

Den holdning er besværlig i en virksomhed og upraktisk i et samfund. Efter at Michael eller Mohammed har båret smitten rundt i kantinen, skal en kollega måske besøge et plejehjem eller en kræftafdeling.

Michael og Mohammed har kun én ting i hovedet, og det er deres ret til at hoste igennem og være stærkt imod coronapas og vaccination og Mette Frederiksen. Den kræftpatient eller gamle borger, der får corona, har nok andre ting i hovedet. Og når deres pårørende – Michaels og Mohammeds kollega – begynder at være på tilkald, får virksomheden regningen: Fravær, sygemelding, pludselig udeblivelse fra arbejde.

Det er de unge, der er aktive modstandere af vaccinering. Hver ottende i gruppen 18-29 år og 30-39 år vil ikke vaccineres. Hver ottende i gruppen 18-29 år og 30-39 år VIL ikke vaccineres. Det viser et forskningsprojekt.

På en eller anden måde har nogen vist den opfattelse, at man ikke kan tillade sig at bukke en 26-årig regnskabsassistent eller 32-årig logistikmedarbejder sammen på midten og forklare, at det bliver my way or the highway. At nu kommer overgrebet. Hvis du ser sådan på tingene.

Og imens vi følges hen til det nærmeste vaccinationscenter – for ellers står den på isolation og hjemmearbejde – kan du overveje, om det er mangel på dannelse, nåleangst, kværulantforrykthed eller malplaceret trang til at være imod, der hidtil har afholdt dig fra stikket. Og nu kommer det. Nu. Og det var jo ikke så slemt. Vel?

Smitten stiger. Foreløbig taler ingen om nedlukning, men alle om restriktioner. En bar i det indre København har lige så stille genindført coronapasset, og flere skulle være på vej.

Lad os hjælpe de uvaccinerede. Omsorgsfuldt, men kontant. Dansk Industri og Dansk Erhverv kan begynde med en brochure om, hvordan man som virksomhed kærligt begår overgreb på ansatte, der tror, at det hele handler om mig.

Anders Heide Mortensen er kommentator på Finans og kommunikationsrådgiver. Cand.scient.pol. og tidligere pressechef i Erhvervsministeriet og Finansministeriet. Han kan kontaktes på anders@heidekom.dk.

Top job
Med Mine nyheder kan du følge din virksomhed og branche. Kom i gang her.
God fornøjelse!