Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Mobilen kræver meget mere end IT

Den nye mobile virkelighed betyder, at vi skal designe og bygge it-systemer på en helt anden måde.

Per Palmkvist Knudsen er it-direktør i JP/Politikens Hus.

Den digitaliseringsbølge, der skyller ind over os nu, kræver voldsomme ændringer i vores it-systemer og i måden, vi udvikler dem på.

Senest mindede Nordea os om dette, da virksomheden i det seneste kvartalsregnskab nedskrev værdien af deres it-systemer med godt 2,5 milliarder kroner. Samtidig meddelte Nordea, at de vil øge deres årlige it-investeringer med op til 35 pct. Men banken er langt fra den eneste organisation, der skal revurdere værdien af deres eksisterende it-systemer og det fremadrettede it-budget.

De it-systemer, vi har i dag, er udviklet ud fra antagelsen om, at fremtiden kan forudses. Vi vidste, hvor mange pc’er der skulle kobles sig på systemerne, vi kunne forudse, hvor mange forespørgsler, de ville sende, og vi havde en god ide om de krav og ønsker, systemerne skulle understøtte. Alt dette er en saga blot. I dag kan der den ene dag være millioner af forespørgsler fra lige så mange mobiltelefoner, den næste ikke en eneste. Eller nye konkurrenter dukker op og ændrer spillereglerne i branchen fuldstændig. Som Netflix der på rekordtid har påvirket vores tv-vaner.

I dag kan der den ene dag være millioner af forespørgsler fra lige så mange mobiltelefoner, den næste ikke en eneste

Per Palmkvist Knudsen, it-direktør i JP/Politikens Hus

Udviklingen er tydeligst på mobil-området: Syv ud af ti danske mobiltelefonbrugere er hver dag på internettet via deres telefon, viser Danmarks Statistiks dugfriske opgørelse. Fra vores smartphones foretager vi en lang række handlinger, vi før brugte pc’en til. Alt lige fra at købe dagligvarer, kommunikere med det offentlige, læse nyheder til at pleje vores sociale netværk. Selvom de unge er de flittigste brugere, følger alle generationerne trop. Jeg kan ikke huske en anden ændring i vores digitale adfærd, der er kommet lige så hurtigt.

Samtidig er vi kræsne, når vi skal anvende fremtidens løsninger. Ingen er længere tilfredse med stangvarer, som oprindeligt er udviklet til gammeldags pc’er. Det skal være »personaliserede løsninger, der er nemme at bruge« som Nordeas koncernchef Christian Clausen udtalte i deres seneste kvartalsregnskab. Ellers vælger vi en anden bank eller opgiver at indtaste ansøgningen.

Den nye it-virkelighed medfører, at vi skal designe og bygge vores it-systemer på en helt anden måde: Hvor vi før havde hovedfokus på, at it-systemerne skulle udvikles og drives effektivt, er det nu meget mere afgørende, at de kan leveres og ændres hurtigt og let kan klare uforudsete belastninger. Samtidig med at de modstår alle de sikkerhedstrusler, som er en voksende del af dagens internet.

Hvordan kan det så opnås? Spørger man it-kloge konsulenthuse (som McKinsey & Company og Forrester Research), er der tre vigtige midler:

Den første, nødvendige ændring er at skrotte de forældede projektmetoder, mange stadig anvender. De såkaldte vandfaldsmodeller antager, at man effektivt kan komme fra start til slut i et it-projekt uden at ændre kurs undervejs. Det er sikkert en god metode, når man bygger broer, men de årelange it-projekter baseret på den slags tilgange er oftest på fiasko-kurs fra start.

I stedet skal man anvende de nye agile metoder, hvor man i små og effektive skridt gradvist nærmer sig målet – selvom det ændrer sig undervejs.

Den næste skifte er de it-ansvarliges fokus: De skal være meget bedre til at forstå kunders og brugeres virkelighed. Når jeg eksempelvis læser om den ringe brugervenlighed i mange offentlige erhvervs-løsninger, kan jeg ikke lade være med at tænke: Har de ansvarlige for systemerne nogen sinde sat deres fod i en virksomhed?

Endelig skal it-systemerne opbygges på en helt anden måde. Hvor vi før i tiden kunne vælge én it-leverandør, som tyske SAP, der løste alle vores it-problemer, vil fremtidens systemer blive opbygget af komponenter fra flere leverandører. En slags legoklodser, virksomhedens egne it-folk placerer på en »legoplade«. Nogle af komponenterne vil køre på virksomhedernes servere, andre vil blive leveret via internettet.

I fremtiden er driftsformen ikke væsentlig: Hurtighed og pålidelighed er det vigtigste. I alle betydninger af de to ord. Derfor skal de it-ansvarlige fastholde og videreudvikle deres organisations tekniske viden og kompetencer, for de kan ikke længere læne sig op ad selv de største it-leverandørers formåen. Forretningsudvikling og it-udvikling er blevet uadskillelige størrelser.

Men skal alle eksisterende it-systemer og –processer smides væk? Ikke nødvendigvis: De mest radikale ændringer er påkrævede i de systemer, der medfører konkurrencefordele eller giver andre gevinster for virksomheden. Eksempelvis vil Nordea udskifte kernebank- og betalingssystemer. Andre grund-applikationer som økonomisystemer og kontorpakker er noget alle virksomheder har, og her er der typisk færre opdateringer.   

Men ingen virksomheder slipper for at forholde sig kritisk til deres it-systemer og -processer. Ellers vil de næppe være en stor del af den fremtid, som med sikkerhed er meget mere digital.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.