Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Enhedslisten er tabt bag en vogn – især når det gælder biler

Som danskere ved vi godt, at vi betaler alt for meget for biler. Men faktisk betaler vi op mod otte gange bilens pris.

Toke Kruse er serieiværksætter, forfatter og direktør for it-selskabet Billy's Billing. Han bor i San Francisco.

Når jeg fortæller amerikanere, at man i Danmark har en registreringsafgift inklusiv moms på ca. 200 pct. og topskat på omkring 60 pct., vender de det hvide ud af øjnene.

Nu vil Enhedslisten endda hæve registreringsafgiften, så en Renault Twingo ifølge Danske Bilimportører vil koste 141.533 kr. mod den nuværende pris på 99.945 kr.

Registreringsafgiften er dog - i modsætning til Enhedslistens normale politik - socialt skæv og rammer enhver dansker, uanset bilvalg og pengepung. For sådan fungerer procentregning. Det er åbenbart gået forbi partiets næse.

Danskerne tvinges til at købe ældre, mere forurenende og mindre sikre biler.

Toke Kruse, forfatter og direktør for it-virksomheden Billy’s Billing. Bosat i San Francisco.

Enhedslisten er tabt bag en vogn, fordi problemet med den ekstreme registreringsafgift er åbenlyst: Danskerne tvinges til at købe ældre, mere forurenende og mindre sikre biler.

Det går særlig hårdt ud over folk uden for storbyerne, eftersom busserne her kører sjældent. Enhedslisten er naturligvis ligeglade, eftersom de fleste af deres vælgere bor i storbyerne – men Danmark kan altså ikke leve af et bilfrit København og øget kollektiv trafik. Det kan simpelthen ikke svare sig, at busser pendler rundt på landets småveje.

Jeg ved ikke med jer, men når jeg køber ind til en hel uge, tager jeg bilen. Idéen om, at bilisterne skal betale for lavere priser på offentlig transport, er ganske enkelt tåbelig og uigennemførlig. Det svarer til at fodre hunden med sin egen hale, eftersom over 2,5 millioner danskere har bil.

Jeg ved ikke med jer, men når jeg køber ind til en hel uge, tager jeg bilen.

Jeg bor selv i Californien, hvor jeg har betalt 8,5 pct. i registreringsafgift. Jeg kan derfor køre rundt i en fabriksny Porsche med fuld udstyrspakke til ca. 600.000 kr. I Danmark ville prisen være ca. to millioner kr. – og det skal endda betales med topskattepenge. Det fulde regnestykke, som viser, at danskerne betaler helt op til otte gange for meget, vender jeg tilbage til.

Man øger ikke indtægten ved at øge afgifterne. Højere afgifter har nemlig den stik modsatte effekt. Da SKAT hævede prisen på ønskenummerplader med ca. 40 pct., faldt salget ca. 20 pct. Det betød, at staten fik de samme penge ind, men at færre kørte rundt med ønskenummerplader. Nettoresultat: Nul øgede indtægter, men mange ærgerlige borgere og mindre beskæftigelse.

Alle beregninger viser, at hvis registreringsafgiften fjernes, benytter folk det ekstra råderum til at købe dyrere, men mere sikre og miljøvenlige biler. Kig bare mod Sverige. Her indbringer de ti mest solgte biler – på grund af momsindtægten – ca. det samme i statskassen som de ti mest solgte biler i Danmark (kilde: FDM og Dansk Brancheanalyse, Bilbranchen 2013). Skatteministeriet bekræfter da også, at bilsalget – i tilfælde af en afskaffelse af registreringsafgiften – formodentlig fortsat vil indbringe ca. 8 milliarder i statskassen mod de nuværende 14 milliarder.

Forleden talte jeg med en af mine danske venner, som er en hårdtarbejdende og glad økonom. Snakken faldt på, hvordan han vil bruge den del af sin løn, som han i øjeblikket betaler topskat af, altså de sidst tjente kroner på lønchecken.

Han er fuldt ud tilfreds med sin bolig, han køber god rødvin og tager på de ferier, som han og familien har lyst til. Tilbage er hans bil, en Audi A6. Den er ved at være syv år gammel, og han vil derfor gerne bruge sine (topskatte) penge på en ny. Men smilet stivnede, da vi regnede på tallene. 

Vælger du en bil til 200.000 kr. i fabrikspris, betaler du ca. 600.000 kr. for den pga. registreringsafgift og moms. Danskere betaler ca. 60 pct. i topskat, og du skal derfor tjene 1,6 millioner kr. (for at få udbetalt 600.000 kr.) og købe en Audi A6 – altså otte gange så meget som bilens pris før afgift og moms. Det svarer til en samlet skat på ca. 88 pct.!

Hvis det var mig, ville jeg føle mig godt snydt, bedraget og til grin.

Sagt på en anden måde, skal du med en årsløn på ca. 600.000 kr. arbejde i tre år for at købe en familiebil – og så er der ikke råd til noget som helst andet. Det er både uretfærdigt og galimatias, og det undrer mig, at danskerne står på sidelinjen og kigger på, mens der sker tyveri på højlys dag. Hvis det var mig, ville jeg føle mig godt snydt, bedraget og til grin.

Liberal Alliance meddeler, at partiet stemmer for at fjerne registreringsafgiften helt. Enhedslisten vil sætte den op. Men hvad med alle de andre partier? Hvis de nu støttede en afskaffelse af afgiften, ville de medvirke til, at vi får et renere, mere moderne og mere sikkert samfund –  og mere glade borgere.

Skribenten er 32 år, direktør og grundlægger af Billy’s Billing, en softwarevirksomhed med 10 medarbejdere. Toke skriver fast for Finans.

Alle kommentarer og indlæg modtages med glæde på opinion@finans.dk.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.