Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Ny finansiel motorvej for aktier

På mandag åbner den nye handelskanal mellem børserne i Hong Kong og Shanghai. Det betyder nye muligheder for internationale investorer for at investere i kinesiske aktier

Peter Lundgreen er direktør i Lundgreen’s Capital, der rådgiver formuende kunder, virksomheder og kommuner i ind- og udland. Firmaet er repræsenteret i Danmark og Kina.

Den 17. november er det så vidt – det røde bånd for den nye finansielle motorvej mellem aktiebørserne i Hong Kong og Shanghai bliver klippet over. Det er en stor begivenhed, fordi et af verdens største finansielle markeder åbnes yderligere op. Vores vurdering er desuden, at åbningen fører til en øget vægtning af kinesiske aktier i globale aktieindeks gennem de næste år.

Kinesiske aktier kan komme til at fylde 10 pct. i et verdensindeks mod et par pct. i dag. Det afhænger af, hvor meget Kina åbner aktiemarkedet, men retningen er der ingen tvivl om. Samtidig arbejder den kinesiske regering fortsat på at ”internationalisere” renminbien (RMB) som international handelsvaluta. Alt i alt er vi lige nu vidne til en af de største ændringer i det globale finansmarked i mange år. Det vigtigste ved ændringerne er, at det betyder nye muligheder.

Startdato for den nye handelsmotorvej mellem Hong Kong og Shanghai blev forsinket en måned, fordi man ventede på den endelige godkendelse i Beijing. Men nu er den der med det officielle navn ”Shanghai-Hong Kong Stock Connect”. Det betyder, at internationale investorer får adgang til 568 A-aktier på børsen i Shanghai. Omvendt får kinesiske investorer mulighed for at handle 268 aktier noteret på børsen i Hong Kong.

A-aktier i Kina er de aktier, som handles internt i landet og som hidtil kun har været meget begrænset tilgængelige for internationale investorer. Med denne reform er det ikke alle aktier, som investorerne får adgang til. I Shanghai repræsenterer de 568 aktier dog ca. 90 pct. af den samlede markedsværdi, og i Hong Kong er det ca. 80 pct. Desuden skal det nævnes, at børsen i Shenzhen ikke er med i samarbejdet.

Siden 2002 har der været visse muligheder for, at investorer i begge lejre kunne få adgang til de to finansielle markeder. Det har været igennem forskellige kvotasystemer, der i starten gav meget begrænsede investeringsmuligheder, men som sidenhen er blevet udvidet. Den nye Connect-mulighed er også underlagt forskellige kvoter. Den samlede daglige handel begge veje må ikke overstige 23,5 milliarder RMB, og de samlede nettopositioner må maksimalt udgøre 550 milliarder RMB, hvilket vi vurderer som rigeligt et stykke tid frem.

Denne reform betyder, at internationale private investorer kan handle kinesiske A-aktier på daglig basis. I realiteten skal infrastrukturen dog først på plads. Indtil for nylig havde jeg hørt om et par udbydere, som eventuelt er klar til at servicere private investorer. Desuden har der været tvivl om, hvorvidt der er minimumskrav til investeringerne. Vores seneste information er, at mindste handelsstørrelse er 100 stk. aktier og det ser ud til, at investor skal have minimum 500.000 kr. på sin handelskonto.

Hos mange vil åbningen skabe et helt naturligt spørgsmål, om der overhovedet er noget at investere i i Kina? Svaret er entydigt ja. Men på spørgsmålet, om man kan investere over en bred kam, er svaret lige så entydigt, nej.

Der er et makroøkonomisk tal, som bekræfter det sidste svar ganske godt. Producentpriserne er gennem næsten tre år faldet hver eneste måned. Som grafikken herunder til venstre viser, så falder priserne endda med forstærket kraft i øjeblikket. Det tager vi som et tydeligt signal om en overkapacitet i en række producerende sektorer. F.eks. inden for stål, cement og andre områder relateret til byggesektoren. Desuden er selv yderst kompetente professionelle investorer de seneste år blev overrasket af bedrageri i børsnoterede virksomheder. Disse mange lurende farer, plus beskatning af kapitalgevinster og udbytter, gør fortsat Kinas aktiemarked mere risikabelt.

Men når denne del er sorteret fra, finder man meget interessante muligheder. Internationale investorer er klart interesseret i infrastruktur og bilproduktion. Hertil kommer forskellige sektorer inden for privatforbrug, hvilket vi er meget enige i. Her er blot spørgsmålet, hvorledes privatforbruget udvikler sig i Kina?

Vi argumenterer, at det også fremover er billige lavkvalitetsprodukter, der er det bedste marked for.

Flertallet i finansmarkedet mener i modsætning til os, at kinesiske forbrugere vil købe produkter af højere kvalitet i fremtiden. Desuden er vi meget positive over for de producenter af maskiner og kemikalier, der har en stærk eller stigende markedsposition i de øvrige fjernøstlige lande.

Åbningen af motorvejen den 17. november er dog stadig blot en brik i en enorm udvikling af Kinas finansmarked. Skal man løfte det op i et globalt perspektiv, så er det en del af den store udfordring af USA.

Kina argumenterer kraftigt for, at international handel skal afvikles i en kurv af valutaer i stedet for typisk blot at bruge dollaren. Af samme grund forsøger Kina at ”internationalisere” sin valuta.

I denne uge så vi endnu et eksempel i forbindelse med den store kontrakt om russisk gasleverance til Kina. Det er aftalt, at afregning sker direkte i renminbi og rubler. Skal ”internationaliseringen” lykkes for Kina, er det nødvendigt, at RMB bevæger sig mod en korrekt markedspris, hvilket den kinesiske regering er bevidst om. Derfor forventer vi, at RMB fortsat vil stige løbende de kommende år, som grafikken viser er sket historisk. Hvis Kinas eksport kommer for meget i modvind, så lader man dog renminbien falde, som det f.eks. var tilfældet i begyndelsen af dette år. Det bekræfter, at vejen for Kinas ambitioner om et voksende finansielt marked ikke bare er lige frem. Man ser det også på markedsværdien af aktiemarkederne.

Samlet set ville børserne i Hong Kong, Shanghai og Shenzhen udgøre ca. 30 pct. af New York Stock Exchange og NASDAQ i New York, hvis de lægges sammen. Men når de første handler gennemføres mellem Hong Kong og Shanghai på mandag, åbnes der et nyt kapitel i det globale finansielle marked.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.