Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Din karriere styrkes uden for andedammen

Relativt få danskere søger ud af landet for at gøre karriere. Det er ærgerligt, for medarbejdere med udenlandsk erfaring i bagagen er derfor i høj kurs.

Nogle gange kan der være langt fra tanke til handling. I hvert fald når det gælder udstationeringer blandt danskerne.

Selvom mange i dansk erhvervsliv umiddelbart tiltrækkes af ord som "globalt netværk", "nye kulturer" og "internationale kompetencer", er det forholdsvis få herhjemme, der for alvor vælger at rykke teltpælene op og flytte karrieren til udlandet. På trods af at der generelt er sket en stigning i antallet af udflyttere i Europa siden år 2000, har niveauet længe ligget stabilt i Danmark på omkring 50.000 personer.

Tendensen er ærgerlig, for dermed risikerer vores virksomheder at gå glip af værdifuld inspiration, viden og kompetencer udefra, som vi i høj grad har brug for i den globale konkurrence.

I Rockwool-koncernen opererer vi globalt, og vi har i dag mere end 10.500 ansatte fordelt i over 30 lande.

Selvom vi dagligt fra vores danske hovedkvarter sparrer og samarbejder på tværs af landegrænser, kan vi slet ikke undvære de udsendte ansatte, danske såvel som andre nationaliteter, der i en periode er fast placeret ude i de enkelte lokationer.

De har en dyb indsigt i de daglige udfordringer og forhold, og de er vigtige ambassadører, som er med til at sikre, at der er gennemgående synergi i arbejdsmetoder og kultur mellem de lokale salgskontorer og fabrikker og hovedkvarteret i Danmark. Og når de vender hjem, er det med et globalt udsyn og en forståelse for lokale forhold og for andre mennesker, som man aldrig vil kunne læse sig til.

De er desuden med til at sikre, at hovedkvarteret ikke ender med at være et ”elfenbenstårn” ude af takt med den lokale virkelighed.

Det er min erfaring, at et udlandsophold ofte ender med at forme resten af karrieren.

Henrik Frank Nielsen, divisionsdirektør for Europa i Rockwool International A/S

I skrivende stund har vi omkring 60 medarbejdere udstationeret eller ansat i kortere eller længere perioder i udlandet lige fra Canada til Kina. Hos os er det danskerne, englændere, italienere og franskmænd, der er mest flittige til at komme ud under nye og fremmede himmelstrøg.

For nogle er en udstationering en oplagt karrierefremmende mulighed, der bør gribes, hvis man har chancen, og de går da også gerne på kompromis med familie, venner og (for nogle) økonomi i en periode for at komme ud.

For andre skal der typisk nøje overvejelser – og ofte også en betydelig kompensation – til, før de tager springet. Forskellen i tilgangen ligger groft sagt i, om man forbinder et udlandsophold med at gøre sig selv eller virksomheden en tjeneste. Faktum er, at begge parter har stor fordel af et udlandsophold.

Det er min erfaring, at et udlandsophold ofte ender med at forme resten af karrieren. Det er en erfaring, som jeg deler med mange hjemvendte kolleger i og uden for branchen. For når først du har været ude, ser du ikke længere på dine arbejdsopgaver på samme måde.

Min opfordring lyder derfor: Rejs ud – og kom hjem.

Henrik Frank Nielsen, divisionsdirektør for Europa i Rockwool International A/S

Du opnår typisk nye perspektiver på interne processer og performance eller har fået inspiration til nye løsningsmodeller, der kan anvendes internt eller eksternt. Og du har ikke mindst fået et nyt perspektiv på din egen formåen.

Tilmed oplever mange hvemvendte danskere, at vi besidder nogle grundlæggende kompetencer, som er os en fordel, når vi rejser ud og skal finde os til rette i en ny hverdag i et fremmed land. Vi er vant til at tilpasse os, og vi har generelt en åben indstilling over for det, der er nyt. Vi er gode, når vi først kommer ud.

Men faktum er også, at vi er endnu bedre, når vi kommer hjem. Min opfordring lyder derfor: Rejs ud – og kom hjem.

Rockwool er, ligesom mange andre danske virksomheder, der opererer internationalt, helt afhængige af dygtige folk, der både bringer den danske virksomhedskultur ud i verden – og som bringer viden fra hjemmemarkedet til udlandet og kommer retur med helt ny inspiration, viden og kompetencer.

Det er med til at sikre, at dansk erhvervsliv også i fremtiden kan opretholde sin stærke konkurrenceevne og position på den internationale scene.

Hvad venter du på?

Henrik Frank Nielsen er divisionsdirektør for Europa i Rockwool International A/S

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.