Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Guide til succes i erhvervslivet i 2015

Et nyt år venter med sine muligheder og fristelser. Vi gennemgår 10 af de trends, som ethvert karrieremenneske bør være på forkant med i det kommende år for at ramme 2016 flyvende.

Steen Rosenbak, chefredaktør.

Det var så -– næsten – 2014. Et år på det jævne for mange i dansk erhvervsliv. Hvor opsvinget længe så ud til at være på vej, blot for i efteråret endnu engang at forvitre og blive til stagnation. Men det skal nu ikke fjerne troen på en rig og lykkebringende fremtid derude i Businessdanmark.

For selvom turbovæksten ikke leverer de store resultater på vores dørtrin i morgen, er der stærke tegn på, at de berømte ”tider” bliver væsentligt bedre, end de har været på det seneste. Især for de erhvervsfolk, der evner at tænke nyt og gøre de gode ideer til virkelighed.

Derfor er vi her på redaktionen igennem de seneste uger stået på hovedet i trend-eksperternes verden. Det er her, sporet til fremtiden bliver lagt, her de seneste hypes bliver dissekeret og her, vi med lidt held kan identificere de 10 væsentligste nye faktorer, som det kloge karrieremenneske vier særlig opmærksomhed i året, der kommer.

Her er et bud - i uprioriteret rækkefølge og desværre rummende en stribe fænomener af så tilpas ny karakter, at de endnu ikke er blevet navngivet i det danske sprog:

TREND 1: CROWDFUNDING. Glem bare banken, når du skal finansiere din nye virksomhed. Crowdfunding er kommet til Danmark og fænomenet går ud på, at du henter pengene i dit og andres netværk af personer med risikovillig kapital og begejstring for nye ideer. Modellen er professionaliseret i bl.a. digitale platforme som Kickstarter, Indiego, Boomerang og flere andre. Crowdfunding vil lette vejen til markedet for mange gode (og dårlige) ideer.

TREND 2: DISRUPTION. Uber gør det ved taxabranchen, AirBnB ved hotelbranchen og ”disrupterne”, som revolutionerer gamle brancher med nye forretningsmodeller vil kun stige i antal i det nye år. Så er du en af ”de gamle” har du hermed fået verdens bedste motivation til at gentænke hele den måde, du angriber dit marked på. Inden andre gør det for dig.

3D-printerne er legemliggørelsen af 15-20 af tidens vigtigste trends og de kommer også til en branche nær din egen. Lær teknologien at kende. Det betaler sig.

TREND 3: 3D-PRINT. Egentlig skulle 3D-printerne være slået igennem allerede i 2014, men teknologien er fortsat lovligt meget til den langsomme og dyre side til at få sit folkelige gennembrud. Men vær sikker på, at det kommer - det er udelukkende et spørgsmål om timing, og eksperterne forventer en fordobling i det globale salg af 3D-printere i 2015. De små, selvkørende maskiner, der kan producere stort set et hvilket som helst fysisk produkt, som dets software beder om, kan spare milliarder af transportkroner, CO2-forurening og gøre virksomheder i stand til at udvikle nye produkter i direkte samspil med kunderne. 3D-printerne er legemliggørelsen af 15-20 af tidens vigtigste trends og de kommer også til en branche nær din egen. Lær teknologien at kende. Det betaler sig.

TREND 4: ROBOTTEKNOLOGI. De meget omtalte droner er blot et af mange eksempler på, at robotteknologien er på vej ud i samfundet til alle os andre. Eksperterne forudser, at verdensmarkedet for robotter til forbrugere og virksomheder vil vokse til omtrent 10 mia. kr. i 2015. Fortsat ikke voldsomt - men væksten er enorm og potentialet endnu større. Måske også for robotteknologiens indtog i din virksomhed?

TREND 5: SKALERING. Ja, ja, det er ikke nyt, at din virksomhed skal kunne skaleres hurtigt op og ned i en volatil verden. Men det bliver endnu vigtigere i det, de kloge hoveder kalder ”den anden digitale æra”. Det er den, vi er på vej ind i. Pointen er, at den digitale bølge vil give os alle endnu flere forskellige forbrugsmuligheder. Kunderne vil blive endnu mere illoyale. Så tænk hele tiden over, hvordan du hurtigt kan skrue op og ned for din produktion uden at påtage dig voldsomme, faste omkostninger, som kan dræbe din virksomhed næste gang, kunderne midlertidigt vender den ryggen.

TREND 6: FLEKSIBEL MARKETING. Eller agility marketing, bliver hot, fordi begrebet dækker en form for markedsføring, som lynhurtigt skifter profil og platform, når kunderne bevæger sig. Det handler om at samle rigeligt med data ind om dine kunder og følge med dem minut for minut - ikke som hidtil år for år.

TREND 7: PRIVATLIV. Og apropos trend 6 - pas lige på, at kunderne ikke føler sig forfulgt, mens du prøver at lære dem at kende. Retten til et digitalt privatliv var et varmt emne allerede i 2014 og det bliver en decideret nøgle til succes i erhvervslivet til næste år. Dine kunder ved, at hvis varen er gratis, er det dem selv, der er varen. Forvent derfor, at du skal hoste op med en belønning til alle, der har lyst til at dele deres værdifulde data med din virksomhed.

Dine kunder ved, at hvis varen er gratis, er det dem selv, der er varen.

TREND 8: PA-APPS. Fik du ikke den personlige assistent (PA) med i budgettet? Fortvivl ikke, for softwarebranchen har overordentligt travlt med for tiden at udvikle apps, der skal assistere dig med at komme lettere igennem hverdagen og kan forudse dine behov.

TREND 9: DELEØKONOMIEN. Ejerskab gik af mode i 2014. Det nye er abonnementsmodeller, der tillader medlemmerne af dele alverdens produkter, hvad enten vi taler biler, musik, film eller for den sags skyld modetøj. Undervurder ikke dele-økonomien. Den moderne forbruger er tosset med at få det halve for det kvarte.

TREND 10: FÅ EN HOLDNING. I mange år var den holdningsløse virksomhed et hit. Den diskrete facade generede ingen og tiltalte mange. Sådan bliver det ikke i 2015. Brandmålinger viser, at 73 pct. af de unge forbrugere kræver, at det brand, de støtter, træder frem med en klar og gerne skarp holdning til det samfund, der omgiver det.

Jo, 2015 byder i sandhed på nye tider for den klassiske, danske erhvervsmand. I hvert fald ifølge trendforskerne.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.