Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Hvor blev tilliden af?

Har man tillid til hinanden på en arbejdsplads, glider tingene typisk lettere. Alligevel måler og vejer ledere deres medarbejdere på et væld af parametre.

Flemming Poulfelt er professor og prodekan på Copenhagen Business School.

I dagens Danmark er tillid et særdeles hyppigt anvendt ord. Ifølge Den Danske Ordbog betyder tillid »stærk følelse af at kunne tro på, stole på eller regne med nogen eller noget«. Ordets oprindelse hidrører fra en sammensætning af "til" og "lid".

Med andre ord drejer tillid sig om at have etableret relationer til andre, som man kan stole på. Og derfor er tillid et kardinalelement på en arbejdsplads. For har man tillid til hinanden, og det virker, glider tingene typisk lettere.

Lenin, som var det sovjetiske statsoverhoved i begyndelsen af det 20.århundrede, skal have sagt »tillid er godt, men kontrol er bedre«. Også i erhvervslivet har dette citat været hyppigt anvendt – om end til tider med et smil på læben eller ønsket om det modsatte. For mange analyser af tillid i erhvervsmæssig sammenhæng viser, at ledere mener, at det forholder sig eller bør forholde sig modsat, nemlig i form af at »kontrol er godt, men tillid er bedre«. Det er i hvert fald det resultat, som fremkommer, når ledere spørges.

Lenin, som var det sovjetiske statsoverhoved i begyndelsen af det 20.århundrede, skal have sagt »tillid er godt, men kontrol er bedre«.

Flemming Poulfelt, prodekan og professor i ledelse ved Copenhagen Business School

Måske ikke overraskende. For igennem de seneste 15-20 år har begreber som f.eks. tillid og troværdighed haft deres store indtog i forretningsverdenen. Ikke sådan at forstå, at tillid og troværdighed ikke var på dagsordenen tidligere, men det er blevet mere eksplicit artikuleret som en ønsket tilstand i virksomheder og organisationer. Derfor ses også i dag, at f.eks. tillidsbaseret ledelse, ledelse med tillid og "the trusted advisor" er blevet ledelses- og rådgivningsformer, som virksomheder og ledere ønsker at abonnere på.

At det også er et efterspurgt kendetegn fremgår f.eks. af en undersøgelse, som organisationen Lederne lavede i efteråret 2013. Denne analyse viste nemlig, at den mest efterspurgte egenskab ved den gode leder var "troværdighed". Det lå i begrebet, at det var en leder, som man kunne stole på, dvs. have tillid til.

En undersøgelse, som DI gennemførte i 2014, viste, at 90 pct. af lederne, som blev spurgt, mente, at tillid er et vigtigt element for virksomheders konkurrenceevne. Og dette  understøttes af en analyse af de 100 "best companies" i USA. Denne analyse viste, at virksomheder, hvis medarbejdere oplever en høj grad af tillid på arbejdspladsen, også er de bedst performende, og så markant, at de slår det gennemsnitlige afkast fra virksomheder i S&P 500 Index med en faktor 3.

Så der er afgjort værdi og lønsomhed i, at tillidsformlen i en virksomhed fungerer.

Imidlertid eksisterer der et paradoks i tillidsuniverset. For på den ene side tales der om den højt besungne tillid og dens betydning, og på den anden side agerer man ofte ud fra en anden dagsorden eller modsætningsvist. Et par eksempler skal illustrere dette:

1. I mange virksomheder har performancekulturen taget over. Alt måles og vejes til tider ned i detaljen. Der skal rapporteres samt tjekkes, at tingene er vel udført på en måde, der ligger langt nærmere ved, at "tillid er godt, men kontrol er bedre" end det modsatte.

2. I kundeforhold fremhæves også typisk, hvor vigtigt det er, at der er tillid mellem sælger og køber, idet dette er en forudsætning for en god oplevelse og skabelse af en varig relation med mulighed for konstruktivt samarbejde og mersalg. Men samtidig bliver kontrakter endnu mere spidsfindige med krav fra køber om, at der skal kontrolmekanismer og bod med, for at man kan være sikker på leveringen til tiden.

3. I rådgivningsverdenen har det altid været god latin, at relationen mellem kunde og rådgiver er altafgørende. Men i mange rådgivningsopgaver starter samarbejdet i dag nærmest i en indkøbsafdeling fjernt fra det konkrete projekt og de konkrete, personer som skal løse det.

Dette bakkes desuden op af analyser, der viser, at tillidsniveauet ofte ikke er helt så højt som den ”tillidsopfattelse”, som ledere giver udtryk for. Ja, faktisk viser analyser, at kun omkring 50 pct. af medarbejderne har tillid til den øverste ledelse, og kun 30 pct. mener, at den administrerende direktør er eksponent for tillid (godt nok en amerikansk undersøgelse).

Spørgsmålet er derfor: Hvis ovenstående er korrekt, hvordan kommer vi tilbage på det spor, hvor tillid bliver en særlig og konkurrencekraftskabende parameter?

Svaret er ingenlunde enkelt. Et sted at begynde kunne være at tage tillidstemperaturen i sin virksomhed samt overveje, om der kunne indsættes lidt flere handlinger bag den beskattede tillidsopfattelse. Derfor kunne "walk the talk" måske være et meget fornuftigt sted at starte. Og hvis det samtidig kan aflæses på bundlinjen, er det blot at komme i gang.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.