Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Markedet har for længst overhalet EU's bureaukrater indenom

På tiende år diskuterer EU, hvordan man sikrer lave mobilpriser på tværs af grænserne. Men bureaukraterne i Bruxelles er for længst blevet overhalet indenom af de frie markedskræfter.

Artiklens øverste billede
Bureaukraterne i Bruxelles er for længst blevet overhalet indenom af de frie markedskræfter, mener adm. direktør Morten Christiansen, teleselskabet 3

I store annoncer opfordrede Radikale Venstre for nylig danskerne til at glæde sig over, at EU har bestemt, at prisen for at bruge mobilen i EU skal sættes ned. Partiets formand Morten Østergaard er gået i spidsen for kampagnen ved at sprede budskabet om EU som de europæiske mobilbrugeres frelsende engel. Egentlig er det jo forståeligt nok, at de radikale ser et behov for at give EU lidt positiv opmærksomhed netop nu, hvor vi oplever en historisk tillidskrise mellem vælgerne og det europæiske samarbejde. Problemet er bare, at Østergaard har valgt et dårligt eksempel til at fremme det glade budskab. Sagen om roamingpriserne er nemlig væsentlig mere nuanceret, end det jubelbillede som han forsøger at tegne. I skyggen under parasollen kan man dels fundere lidt over, om det klæder en folketingspolitiker at tage æren for en udvikling, som kom af sig selv, samt over, hvem denne regulering i virkeligheden gavner.

Lad os starte med det første. Vel er det korrekt, at prisen på roaming – altså telefoni og dataforbrug hen over grænserne i EU – er faldet hen over de seneste år. Det kunne også lige passe andet. Ser vi 10 år tilbage i tiden, var priserne ublu høje. Men filmen knækker, når Morten Østergaard giver EU æren for denne udvikling. Sandheden er, at EU-bureaukraterne på dette område har vist sig væsentligt mindre kapable til at imødekomme forbrugernes interesser end noget så gammeldags som markedskræfterne.

I skyggen under parasollen kan man dels fundere lidt over, om det klæder en folketingspolitiker at tage æren for en udvikling, som kom af sig selv, samt over, hvem denne regulering i virkeligheden gavner.

Morten Christiansen, adm. direktør teleselskabet 3

EU tilstræber at gøre roaming gratis med virkning fra 2017. Så har det så også taget godt 10 år at få den aftale på plads. De regler, der nu bliver gældende fra næste år, er nemlig ramt af den urgamle problemstilling i politik: Stribevis af kompromiser, der udvander de gode hensigter.

Heroverfor står, at flere teleselskaber i mellemtiden frivilligt har valgt at gå langt videre end EU. Ikke på grund af godgørenhed, men af den simple grund, at det er en god forretning at tilbyde kunderne en vare, de efterspørger. I teleselskabet 3 har vi de seneste år haft betydelig succes med at tilbyde vores kunder roaming i hele EU på samme betingelser, som hvis de var i Danmark. Vi kalder konceptet 3LikeHome. Sidste sommer sparede vores kunder en kvart milliard i roaming-udgifter på dén konto. Mens EU-parlamentarikerne altså fortsat bare sad og forhandlede.

Flere har hævdet, at teleselskaberne har set EU-skriften på væggen, og at dét skulle være baggrunden for tiltag som 3LikeHome. Hertil er der vel blot at bemærke, at så kunne vi mageligt have valgt en væsentlig mindre ambitiøs model. Og det kan vel næppe heller forklare, at vi også tilbyder 3LikeHome i f.eks. USA og Singapore. Østergaard bemærker selv, at EU’s regulering ikke vil gælde i Storbritannien, når landet træder ud af EU. Her kan vi igen fremhæve fordelene ved at overlade efterspørgslen til markedskræfterne. Storbritannien er blandt kundernes mest populære destinationer, og derfor har vi ingen planer om at ekskludere landet fra 3LikeHome.

Inden Østergaard kammer helt over i sin skåltale for EU, skulle han måske nok også overveje, om der er en bagside ved EU’s intervention i telepriserne. Og om han har helt styr på, hvor regningen ender. Dette skal ikke lyde som en trussel om bål eller brand, men klassisk økonomisk teori tilsiger, at regulering blot vil medføre, at andre betaler.

Af Morten Christiansen, adm. direktør i teleselskabet 3.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.