Debat

Kinesiske investorer støvsuger alt i Hongkong

Alle har frygtet en amerikansk handelskrig mod Kina, men både økonomien og landets investorer udviser fortsat god optimisme.

Investorer er i øjeblikket ved at støvsuge markedet for billige kinesiske aktier via markedet i Hongkong. Foto: AP

I Kina er man godt i gang med ”hanens år” efter, at nytårsbraget sluttede tidligere på måneden. Men gennem nogle måneder har bekymringen omkring Kina været et helt andet brag, nemlig en handelskrig med USA. At Washington skulle gå den vej var set som en af de større risici for den kinesiske økonomi i år. Den, indtil videre, udeblevne aktion overfor Kina er formentlig en overraskelse for mange. Dog har det ikke stået øverst på Trumps liste på noget tidspunkt. Det betyder ikke, at risikoen er forsvundet, men der er en chance for, at retorikken bliver mere nuanceret, hvilket også vil opbløde bekymringen om risiciene for Kinas eksport.

Sandsynligheden for at amerikanerne indfører handelsrestriktioner overfor visse kinesiske produkter, anser jeg stadig som høj, men det bliver ikke et hårdt slag mod Kinas økonomi. Washingtons holdning er dog uvis, og derfor har jeg pt. parkeret den risiko på sidelinjen, mens jeg beskæftiger mig med de mange udviklinger i Kinas indenlandske økonomi...

Læs også