Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Jo, Benny, Danmark har behov for skattelettelser

Virkeligheden er den, at Danmark har udsigt til lav økonomisk fremgang, så langt øjet rækker. Vi har et strukturelt problem, og det kan løses med skatte- og arbejdsmarkedsreformer.

I mange år var hovedreglen i dansk politik, at man for alt i verden ikke måtte pille ved efterlønsordningen. Særligt ikke hvis man var et mainstreamparti, som skulle forsøge at kapre stemmer fra både højre og venstre. Men så.

Lars Løkke tog pludseligt et – modigt – opgør med efterlønnen i sin nytårstale i 2011. Det gjorde han ikke fordi, at han ønskede at gøre sig uvenner med så mange vælgere som muligt. Nej, det gjorde han, da der var behov for det. Alt andet ville være økonomisk uansvarligt.

Sådan er det ofte med regeringsbærende partier. Til syvende og sidst vinder behovet for reformer, fordi det er det eneste økonomisk ansvarlige.

Jeg kom i tanke om efterlønseksemplet, da jeg læste den tidligere skatteminister og nuværende finansordfører for Socialdemokratiet Benny Engelbrechts seneste indlæg på Finans. Her skoser Engelbrecht regeringen for at pege på skattelettelser og udbudsreformer som nødvendige tiltag for at kunne klare fremtidens økonomiske udfordringer herunder mangel på kvalificeret arbejdskraft.

Det er ingen hemmelighed, at vi i Liberal Alliance er store tilhængere af både udbudsreformer og skattelettelser. Og vi er heldigvis ikke de eneste. Blandt økonomer er der bred enighed om, at en fjernelse af topskatten er en af de mest effektive vækstmotorer, der findes.

At skattelettelser er et effektivt vækstredskab i Danmark - et af verdens mest beskattede lande - ved Socialdemokratiet også udmærket. Må jeg minde om, at Socialdemokratiet i regering – med Engelbrecht som minister - satte selskabsskatten ned fra 25 til 22 pct. og hævede topskattegrænsen. Lad mig også minde om den socialdemokratiske kritik, da Liberal Alliance lykkedes med at sænke registreringsafgiften på personbiler fra 180 til 150 procent. I dag vil Socialdemokratiet ikke rulle bilejernes besparelser tilbage.

Og var det ikke også noget med, at den tidligere SR-regering, som tiltrådte i 2011, ville »videreføre VK-regeringens økonomiske politik i den bredeste mulige forstand?« Og det var altså inklusiv efterlønsforringelsen.

Så, jo, Benny Engelbrecht. Det kan godt være, at du ikke tror på udbudsreformer og skattelettelser lige nu. Men mon ikke, du inderst inde godt ved, hvad der er til glæde for den enkelte familie og dansk økonomi som helhed – og så alligevel ender med at knuselske skattelettelser og udbudsreformer, når virkeligheden indtræffer? Virkeligheden er den, at Danmark har udsigt til lav økonomisk fremgang, så langt øjet rækker. Vi har et strukturelt problem, og det kan løses med strukturreformer; skatte- og arbejdsmarkedsreformer.

Takket være de reformer som Socialdemokratiet var imod, da de sidst var i opposition, er der styr på den offentlige økonomi. Det er ubetinget godt. Men styr på de offentlige finanser bør ikke være det eneste mål: At sikre økonomisk fremgang, højere levestandard og flere muligheder for danskerne er mindst lige så vigtigt. Det synes jeg i hvert fald.

BRANCHENYT
Læs også