Debat

Find tryghed i dine kompetencer

Udvikler vi os ikke frivilligt, er der stor risiko for, at vi bliver tvunget til udvikling eller ligefrem afvikles.

I en forandrende tid er det naturligt at føle utryghed i job og karriere. Men ofte søger vi tryghed i vores stilling – i alt det vi plejer at gøre. Sådan er vores natur, men det er desværre slet ikke altid trygt længere.

Menneskets mest dominerende psykiske behov er at føle tryghed. Uden dette instinktive behov havde vi ikke set trusler og farer, vi havde ikke overlevet, og vi var ikke blevet den mest udbredte og succesfulde art på jorden, som vi er i dag.

Vores hjerne er designet for ca. 100.000 år siden, hvor det var trygt at gøre mere af det samme, og den tror stadig, at hvis du gør, hvad du plejer, så får hvad du plejer. Men i dag er (arbejds)livet et ganske andet, og vi skal nu lære hjernen også at finde tryghed i det, der føles uvant og måske endda utrygt i starten. Det, som har bragt dig og din arbejdsplads derhen, hvor I er i dag, bringer jer ikke derhen, hvor I ønsker at være.

»Never change a winning team,« siger nogen, og det lyder mundret, men intet er mere forkert, for vil vi vinde i en forandrende tid, skal vi også selv justere, udvikle, forandre og forbedre os. Andre spørger: »Skal man forandre noget, når det virker?« – og ja, det skal vi ofte selv om hjernen dybest set synes det modsatte. For udvikler vi os ikke frivilligt, er der stor risiko for, at vi bliver tvunget til udvikling eller ligefrem afvikles.

Måske har du hørt udtalelser som:

• »Jeg er som jeg er, og sådan må de tage mig«
  • »Jamen, jeg har faktisk 20 års erfaring«
  • »Jeg gør jo alt, hvad jeg kan!«

Udtalelserne, der givetvis føles trygge, og man bliver umiddelbart i sin komfortzone, men de kan også blive undskyldninger for ikke at udvikle sig. Vi kunne med fordel i stedet sige:

• »Jeg er som jeg er nu - hvad skal jeg kunne mere for at nå mine mål?«
  • »Jeg har 20 års erfaring – er der nye områder hvor jeg mangler erfaring?«
  • »Jeg gør alt hvad jeg kan – mon jeg kan nok?«

Dette ville signalere en mere konstruktiv, motiverende, ydmyg og udviklende attitude. Fremtiden er ikke rundt om hjørnet. Den er her nu.

Så læs, lyt, spørg, opsøg, prøv, smag, føl, mærk, vær nysgerrig, ræk fingeren op hvis der er noget du ikke forstår og gå klogere i seng, end da du vågnede. Så får du den mest trygge søvn du kan drømme om.

Læs også