Debat
0

Banken tjener styrtende på at spekulere - kunderne gør ikke

Investeringsforeningerne handler så meget med deres beholdninger, at der kun er ét ord for det: Det er spekulation, og det er ikke til kundernes fordel

CBS-professoren Michael Møller har engang sagt, at man kun skal motionere sin formue, hvis man gerne vil have, at den skal tabe sig. Det var en kommentar til et investeringsfirma, der lovede at gøre netop det – motionere folks opsparing.

Motion i form af hyppige køb og salg af værdipapirer er sjældent noget, man bliver rig af. Den sikre vinder, der hver eneste gang tjener på den slags, er banken. Så det klassiske og gode råd til folk, der selv vil investere, er: Køb en masse forskellige aktier og så behold dem i lang tid. Sælg ikke halvdelen af dem hvert år og køb nogle andre aktier; det ville være tosset.

Men det er præcis, hvad en række af de banktilknyttede investeringsforeninger gør.

Tabellen nedenfor viser, hvor meget en række af de store foreninger handler. For eksempel handlede Nordea Invest 55 procent af sin beholdning i 2015. Det svarer til, at Nordea Invests investorer i gennemsnit ejer hvert værdipapir – aktie eller obligation – i 1,8 år.

Undskyld mig, men det er ikke investering. Det er spekulation. Det er i de færreste tilfælde, at man i løbet af 1,8 år kan nå at finde ud af, at det selskab, man har købt en aktie i, ikke er værd at være medejer af.

En ejertid på 1,8 år er derfor rent investeringsmæssigt langt forbi skiven. Fordi det koster at skifte aktier og obligationer ud: Kurtage, og forskel mellem købs- og salgskurser på værdipapirerne såvel som på valuta.

Lad os se på det i et lidt større perspektiv. Warren Buffett har for eksempel sagt, at man som investor kun kan få det i hånden, som virksomheden tjener i overskud. Jeg tolker Buffetts ord, som at han klart fraråder spekulation. Som investor ønsker man at se, hvad virksomheden man investerer i reelt duer til. Kan den udvikle nye produkter, markedsføre dem, få dem solgt og tjene penge?

Og kan man gøre det på 1,8 år? Kunne Apple opfinde, markedsføre og sælge iPads i millionvis på 1,8 år? Som altså er den korte periode, som en stor dansk investeringsforening vælger at beholde sine værdipapirer i. Selvfølgelig ikke.

Nordea Invests investorer ejer i gennemsnit hvert værdipapir – aktie eller obligation – i 1,8 år. Undskyld mig, men det er ikke investering. Det er spekulation.

Rune Wagenitz Sørensen, rådgiver i formueplejeselskabet Miranova.

Så kort ejertid er ikke investering, det er spekulation med banken som sikker vinder. For min skyld må investeringsforeningerne såmænd gerne spekulere med fru Jensens penge. Men så tænker jeg, at spekulationsforening er et mere retvisende navn. Fødevarestyrelsen skriver på deres hjemmeside, at man gerne må kalde det italiensk salat, fordi det er et produkt, der er solgt i årevis, og som forbrugerne ved er dansk og ikke italiensk. I forhold til investeringsforeningerne, tror jeg, at Fødevarestyrelsen ville bede om et mere retvisende navn, fordi fru Jensen ikke ved, at der bliver handlet så voldsomt – altså spekuleret.

PS. Ud over de handler, der foregår inde i investeringsforeninger, handles der også i kundernes depoter med selve foreningerne. Vores beregninger i Miranova viser, at fru Jensen får sine aktier og obligationer skiftet ud næsten otte gange på ti år. Resultat er, at hun går glip af mange af de penge, hun burde få i lommen. Det kan vi gøre bedre.

Tabel. Så meget handlede investeringsforeningerne i 2015. (Eksempel: Nordea Invest sælger hvert år 55 pct.)

Omsætning

gns. ejertid

Nykredit

94%

1,1 år

Jyske Invest

59%

1,7 år

Nordea Invest

55%

1,8 år

Danske Invest

45%

2,2 år

Bankinvest

41%

2,4 år

Kilde: Miranovas beregninger af tal fra Fundcollect. Tallene indeholder både aktier og obligationer.
BRANCHENYT
Læs også