Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Skaber din virksomhed den rigtige medarbejderoplevelse?

Læs her, hvordan man som chef gør det behageligt for medarbejderne at gå på arbejde. Så kunderne også får en god oplevelse – og kommer igen.

Har du været i en butik for nylig, som havde den her lille stander ved udgangen, hvor du kan markere din tilfredshed med kundeoplevelsen ved et tryk på en knap? Fra et tryk på den grønne knap for ”sikke en fin butik og personalet var glade og hjælpsomme” til et tryk på den røde for ”hver eneste person her ser ud til at hade sit job, sin chef og sit liv.”

Virksomheder gør meget for at skabe en god kundeoplevelse. De ved godt, at glade kunder kommer igen og anbefaler ens produkter til andre. De ved i endnu højere grad, at utilfredse kunder bliver væk og advarer andre mod at handle lige der.

Virksomheder ved også, at dine følelser over for dem formes fra det øjeblik, du træder ind i butikken, og påvirkes af alt hvad du oplever undervejs. Derfor arbejder flere og flere firmaer meget detaljeret med kundeoplevelsen. De har defineret meget nøje, hvordan det skal føles at være kunde her og skruer på alle detaljer, der kan skabe netop den oplevelse.

Jeg vil gerne opfordre danske virksomheder til at arbejde lige så seriøst med medarbejderoplevelsen. Det kræver, at I gør tre ting.

  1. Først skal I definere, hvilken medarbejderoplevelse I gerne vil skabe. At arbejde i et reklamebureau giver ikke samme oplevelse som at være i en bedemandsforretning. Definer, hvordan det skal føles at være medarbejder i netop jeres arbejdsplads.
  2. Trin 2 er at finde ud af, om den oplevelse I gerne vil skabe matcher det, medarbejderne faktisk oplever. Spørg dem (enten personligt eller med spørgeskemaer) og tag svarene alvorligt.
  3. Trin 3 er så at arbejde seriøst for at skabe den rigtige positive medarbejderoplevelse. Og det kræver, at I kigger på alle faser af en medarbejders kontakt med arbejdspladsen, fra allerførste kontakt til den dag medarbejderen forlader arbejdspladsen igen. Her er nogle konkrete områder, I skal kigge på og designe helt rigtigt:

Jobannoncen skal tydeligt formidle den medarbejderoplevelse, I gerne vil give folk. Middelfart Sparekasse er et godt eksempel. De er en af Danmarks gladeste arbejdspladser, og deres jobsite viser tydeligt, at medarbejderoplevelsen hos dem præges af engagement og et konstant fokus på at styrke arbejdsglæden. Hvis ikke det er noget for dig, skal du ikke søge job der.

Ansøgningsprocessen skal være personlig og effektiv. Den må ikke kun bestå af standarde-mails formuleret i alt for formelle vendinger, og man må ikke lade ansøgeren vente på svar i ugevis. Den amerikanske virksomhed Zappos har f.eks. lavet et ”tre-dagesløfte”, som betyder, at du får svar fra dem senest tre arbejdsdage efter, at du har indsendt en ansøgning eller været til en samtale.

Jobsamtalerne skal også være en god oplevelse for ansøgeren (og helst også for dem, der deltager fra virksomheden). Hvis du kommer til jobsamtale hos det amerikanske flyselskab Southwest Airlines, kan du godt opleve, at intervieweren har alt sit tøj omvendt på. Deres medarbejderoplevelse handler om sjov og overskud, og de vil gerne vide, om du er med på det.

Perioden fra jobtilbud til opstart er meget overset, men meget vigtig. Send f.eks. den nye medarbejdere nogle e-mails om, at I glæder jer, til hun starter. Skriv lidt om nogle af de ting, hun skal lave, og hvorfor hun bliver en succes i teamet.

Første arbejdsdag skal også designes helt rigtigt. Hvis medarbejderen mødes med »GUD – er det i dag du starter? Vi skal lige se, om vi har et skrivebord og et adgangskort til dig,« giver det ikke nogen god oplevelse.

Middelfart Sparekasse arbejder meget fokuseret med at give nye medarbejdere en god start med møder med kollegerne, lederen og de andre afdelinger. En af deres nye kunderådgivere beskrev sin opstart sådan her:

»Jeg følte mig som en del af Sparekassen fra dag ét. Og det er en rigtig god følelse at have i maven, når man skal møde kunderne.«

Dagligdagen i jobbet skal selvfølgelig også matche den medarbejderoplevelse, I går efter. Intet er mere frustrerende for medarbejderen, end når virksomheden stiller løfter om én type oplevelse, men leverer noget helt andet (og typisk meget ringere).

Den sidste dag i jobbet skal også være en god oplevelse – så medarbejdere stadig taler pænt om jer ude i byen.

Kunderne kommer i butikken en gang i mellem i kort tid. Medarbejderne er der hver dag, hele dagen.

Alexander Kjerulf, ekspert i arbejdsglæde og forfatter til bestselleren ”Happy Hour fra 8 til 16”

Hvis I arbejder seriøst med at skabe en god medarbejderoplevelse, kan I tiltrække de rigtige medarbejdere, I kan hjælpe dem til at udleve deres faglige potentiale og gøre dem til ambassadører for virksomheden.

Kundeoplevelsen er selvfølgelig også vigtig, men husk: Kunderne kommer i butikken en gang i mellem i kort tid. Medarbejderne er der hver dag, hele dagen. Derfor er medarbejderoplevelsen mindst lige så vigtig.

BRANCHENYT
Læs også