Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Vind olympisk guld på computeren

E-sport vokser vildt, når man tæller kroner og tilskuere. Om nogle år kan slappe teenageknægte med Starcraft II-plakater på værelset måske drømme om OL-guld.

Det kan være svært at forbinde den computer-spillende nørd på drengeværelset med en sportsstjerne i svøb. Men fæld ikke dommen for tidligt.

Som Jyllands-Posten forleden kunne berette, er e-sport eller gaming en dansk industri i buldrende økonomisk fremgang, og globalt gennemgår genren en udvikling, der i tidens ånd på rekordtid har hævet en hobbylignende fritidsfornøjelse for skoledrenge til en professionel sport med olympisk potentiale.

Ikke overraskende bæres udviklingen af USA, hvor der både er teknologisk masse og en tradition for at professionalisere nye tendenser. Lige efter følger – måske heller ikke så overraskende – Kina. Set i det perspektiv er det vel også meget naturligt, at Sydkorea og Storbritannien med teknologiske kompetencer og erfaringer med professionalisering også er i toppen. Også danske spillere fylder fint på ranglisterne.

Det er et ungt univers. Meget ungt. I den forstand vil det være langt væk fra store dele af befolkningen. Synligheden eksisterer kun i cyberspace, og her skal man stadigvæk være stedkendt og fokuseret for overhovedet at krydse sporene af aktiviteterne.

Men den kommercielle succes bringer nu e-sport fem i lyset som en olympisk sportsgren. I første omgang i Asien, hvor der er en større parathed til at bryde med gamle normer end i den vestlige verden.

Den asiatiske afdeling af Den Internationale Olympiske Komite indrullerede i sidste uge e-sport som en medaljesport i Asian Games i 2022 i Kina. Asian Games er regionale olympiske lege hvert fjerde år, og e-sport præsenteres forinden som opvisningssport ved Asian Games i Indonesien i 2018.

... i 2016 var der registreret 13.555 proffer, som deltog i 3.874 turneringer.

Jan Lund, konsulent, forfatter og kommentator med base i Singapore

Det står endnu ikke klart hvilke spil, der sættes på programmet.

Ligesom i sejlsport er der mange formater og muligheder. Begejstrede insidere vurderer, at der kan blive konkurreret om guld, sølv og bronze i kendte og udbredte spil som League of Legends og Starcraft II.

Lever konkurrencerne op til forventningerne, kan e-sport blive optaget på det rigtige olympiske program hurtigere, end nogen forestiller sig. På en stribe felter er dette univers allerede blevet en konkurrent til de mere traditionelle sportsgrene for det yngre segment af klodens mandlige befolkning.

Online spil-udbyderen Unibet har netop offentliggjort rapporten ”Champions of e-sport”, som tegner et billede af en eksplosiv udvikling. Der udklækkes tusindvis af nye professionelle spillere, som kæmper om stadigt større præmier i stadig flere turneringer, der overværes af stadigt flere tilskuere.

Her er blot nogle af tallene:

  • I de seneste fire år er præmiepengene blevet firedoblet fra cirka 150 mio. kr. i 2013 til 650 mio. kr. i 2016. Unibet forventer, at præmiesummen runder 1 mia. kr. her i 2017.
  • Ved århundredskiftet var der færre end 500 professionelle spillere. I 2013 var tallet steget til 5.280, og i 2016 var der registreret 13.555 proffer, som deltog i 3.874 turneringer.
  • Spillerne på præmielistens top 10 har alle vundet over 10 mio. kr. med topnavnene tæt på 20 mio. kr. – bare i præmiepenge. Dertil kommer lukrative sponsorater og andre indtægter, der stiger massivt, fordi e-sport har udviklet sig til en tilskuersport. Enten via internetplatforme som Twitch og Mobcrush eller et kabel-tv netværk som ESPN. Til finalerne i de store turneringer samles entusiasterne ligefrem i biografer, teatre eller sportshaller.
  • Unibet konstaterer, at sidste års finale i League of Legends samlede flere tilskuere end den sidste kamp i den professionelle amerikanske basketballturnering, NBA. 36 millioner kiggede på computernørdernes kamp om hæder, ære og penge, mens 31 millioner overværede NBA-finalen. Antallet at ”faste” tilskuere og dem, der kigger på en gang imellem, lå i 2016 på omkring 320 millioner og ventes fordoblet i 2020.

»Sat i perspektiv ser millennial-generationen allerede lige så meget e-sport, som de ser baseball og ishockey,« skriver Unibet om udviklingen i de unge amerikanske drenges seer-vaner. For det konkluderes også, at dette er en sport for drenge og unge mænd med 20 år som den mest aktive alder. Kvinder ligger langt nede i statistikkerne – også hvad angår indtjening.

Så det er ham eneboeren derinde på drengeværelset, der skal satses på, hvis familien drømmer om at fostre en olympisk guldvinder – uden for det fysiske univers af svømmehaller, halgulve og græsplæner.

BRANCHENYT
Læs også