Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Lad os nu få det opgør med Danmarks perverse bilafgifter

Kommentar: Leasingbranchen bruger et lovhul til at vaske flåden fri af afgifter til staten. Afsløringen af den trafik giver Folketinget alle muligheder for at slukke for strømmen til forældede bilafgifter.

Det store afgiftslotteri

Det lyder som Utopia for enhver dansker med brændstof i blodet: Kør en spritny bil, skift den ud hvert halve år og undgå udgifter til registreringsafgiften undervejs.

Men det er i den grad et fænomen, der er blevet virkelighed. Takket være leasingselskabernes evne til at drible rundt i lovparagraffer og identificere lige præcis den finte, der gør erhvervelsen af bilen afgiftsfri - eller stort set afgiftsfri.

Trafikken koster ganske vist samfundskassen nogle hundrede millioner om året. Men lad nu det ligge, for, som leasingbranchen mellem linjerne konstaterer, har virksomhederne kun pligt til at overholde loven, ikke til at sladre til lovgiverne om de lukrative huller, der dukker op undervejs.

Igennem de seneste uger har vores undersøgende journalister imidlertid gjort netop dette: Trukket leasingfinten frem i lyset i en grad, så hverken branche eller politikere længere kan se bort fra, at vi har at gøre med en beskidt affære, som ikke tjener nogen af de implicerede parter til ære.

En lovændring, som forligskredsen kaldte "en uskadelig oprydning" i reglerne, viste sig ikke at være så uskadelig endda.

Set herfra er der, for nu at bruge en nydansk frase fra regeringskontorerne, tale om en sygdom i samfundet, når love misbruges stik imod deres intention, mens de politiske indgreb, der skal standse åbenlyse urimeligheder, lader vente på sig. Det er ikke verdens mindst korrupte land værdigt.

Den efterhånden berømte finte er ellers en konsekvens af netop et lovindgreb. Fra 2008. Dengang havde myndighederne fået et hint fra EU-Kommissionen om, at detaljer i de daværende regler for afgiftsbetaling af leasingbiler stred imod den fri konkurrence.

Danske leasingselskaber skulle ligestilles med konkurrenterne syd for grænsen, hvis Danmark skulle undgå en sag ved EU-Domstolen. Så det blev de med en lovændring, som forligskredsen kaldte "en uskadelig oprydning" i reglerne. Helt uskadelig skulle den ikke vise sig at være.

Leasingselskaberne fik mulighed for at få tilbagebetalt registreringsafgift, hvis beregninger af bilens værditab ved leasingperioden ophør viste, at der var opkrævet for meget i de første år af bilens eksistens. Beregninger, som branchen i øvrigt selv fik ansvaret for at levere.

En pengemaskine var født. I begyndelsen kørte den langsomt. Men over de seneste fem år er tempoet accelereret voldsomt og den pengestrøm, som statskassen refunderer til billeasingselskaberne, er tyvedoblet til 200 mio. kr.

Læg dertil:

  • At bilimportører og leasingselskaber lægger sig i selen for at indregistrere bilerne til kunstigt lave priser – ofte flere hundredetusind kroner under listepriserne for de enkelte bilmærker – og dermed allerede fra dag ét slipper med en væsentligt lavere registreringsafgift end de 150 pct. af bilens værdi, som alle andre bilkøbere skal betale.
  • At leasingbranchen sjovt nok har udviklet en stor lyst lyst til at lave ultrakorte leasingaftaler for luksusbiler, som ret beset kører på de danske veje helt uden at betale registreringsafgift, når branchen gør det endelige regnestykke op.
  • Og at mere end fire ud af 10 fabriksnye biler, der sælges i Danmark, sælges til leasingbranchen.

Så bliver facit, at vi taler om det rene Klondyke for billeasingfinten, der koster statskassen mindst et trecifret millionbeløb hvert år.

Det var bestemt ikke meningen med den oprindelige lovændring. Hvorfor skatteminister Karsten Lauritzen (V), da også både er kaldt i samråd om sagen og har lovet at gribe ind, når han har et overblik over sagen. Om nogle måneder.

Det er faktisk en sjælden mulighed for at indføre et helt nyt og moderne regime for bilafgifter, politikerne har foræret sig selv ved at skabe et utilsigtet hul i loven.

Det er faktisk et ganske langt tilløb til handling i lyset af, at Skat for flere år siden blev advaret om den bizarre udnyttelse af reglerne. Til gengæld får politikerne rigeligt tid til at gøre tingene rigtigt denne gang. Det er faktisk en sjælden mulighed for at indføre et helt nyt og moderne regime for bilafgifter, politikerne har foræret sig selv ved at skabe et utilsigtet hul i loven.

Registreringsafgiften har i 92 år aldrig haft andet formål end at fylde statskassen. Hvorfor betale afgift af en bils pris frem for af, hvor meget brugen af den firehjulede slider på samfundets ressourcer? På klimaet, på vejene, ved kødannelser og trængsel.

Fordi en omlægning vil betyde, at nogen skal betale mere og andre mindre, end de gør i forvejen. Den slags indgreb skræmmer livet af enhver lovgiver. Men vi vælger jo nu engang ikke vore politikere som en angstdæmpende foranstaltning, men for at sikre den bedst mulige lovgivning som ramme for vores fælles eksistens.

BRANCHENYT
Læs også