Findes der noget værre end turister?
Åhhh nej, nu kommer de igen! De krævende mennesker, der i stigende grad besøger os danskere for at blive bespist, underholdt og opleve den berømte danske hygge. Findes der noget værre end turister?
Vi kalder dem turister, men i virkeligheden er de gæster. Gæster, vi selv har inviteret gennem massiv markedsføring, og som gør en væsentlig forskel i vores nationaløkonomi, vores lokaløkonomi og ovenikøbet i vores hjerter, hvis vi formaster os til at lukke dem ind! Findes der noget værre end turister? Ja, der findes dårlige værter.
Begrebet gæst indebærer, at nogen tager rollen som vært på sig.
Værtskab er et personligt foretagende, som mange turisme-aktører har det med at overse vigtigheden af. Værtskab er, at man har glædet sig til at se sine gæster og gør sig umage med at få dem til at føle sig tilpas. Gør sig umage for at tage godt imod dem og opfylder deres behov igennem hele opholdet. Værten giver sine gæster det bedste og krammer farvel, når gæsterne er hjulpet videre på deres rejse eller hjem. Måske taler man endda med gæsterne om, hvornår man ses igen.
Tallene fortæller os, at for eksempel tyskerne igen kommer i hobetal, og håbet er, at både svenskere og nordmænd også vil søge hertil i større stil. Hollænderne er her allerede, og sørme om ikke også om danskerne planlægger at holde ferie i Danmark i højere grad end i lang tid. Vi får med andre ord travlt – hvis altså vi er dygtige nok!
En skøn blanding af politikere, nationale og regionale turismeorganisationer og brancheorganisationer vil sætte dagsordenen for dansk turisme og slås om, hvem der har det bedste bud på, hvad der skal til. Mens de gør det, kan vi andre rent faktisk gøre noget; for det turisterne lægger mest vægt på, udover fx naturoplevelser, cykelstier og toiletter på stranden, er value for money. I de mange debatter, jeg har deltaget i, mener de både hel- og halvofficielle repræsentanter, at det er ”rammebetingelserne og momsen” der står i vejen for et øget antal turister til Danmark. Det er selvfølgelig med henvisning til, at udenlandske turister i årevis har fortalt os, at der ikke er balance mellem det, det koster at være her som gæst og den ydelse (læs: det værtskab) man får.
Nej, det er leverancen, og ikke prisen den er gal med! Vi skal gøre os umage, være gode værter og møde vores gæster med den størst tænkelige grad af empati, hjælpsomhed og ægte danske hjertevarme. Hygge er jo blevet moderne i udlandet, så lad os vise dem, hvad hygge er, når vi møder udlændinge!
Da København havde værtskabet for Eurovision Song Contest, trænede jeg og mine kolleger i Meng & Company flere end 1000 værter i at møde gæsterne i byen i øjenhøjde. Disse værter gjorde sig i særklasse umage for at møde de mange gæster med smil, åbenhed og hjælpsomhed og var vist dén del af det københavnske ESC-værtskab, der fik mest ros. I år er vi partnere med DGI Nordjylland om landstævnet dér og opgaven er den samme; nemlig at møde de mange tusinde gæster og udøvere med åbne arme og verdens bedste værtskab.
Vi danskere har designet nogle fantastiske møbler, bygninger og et velfærdssamfund, som fremhæves positivt i udlandet. Nu er tiden kommet til at designe og udvise et værtskab, som gør at de turister, som planlægger at besøge os ikke bare bliver glade og føler, at de får langt mere end de kom efter, men kommer igen og tager deres venner med.
Turister er nemlig ikke det værste der findes!