Debat
BREAKING

Farvel til placebo-ledelse - lad os hylde den væsentlige leder

Er du en væsentlig leder? Eller en placebo-leder? Ledelsesrådgiver Torben Wiese hjælper dig på vej.

Under finanskrisen spredte placebo-ledelse sig, og medarbejdere affandt sig i høj grad med det. Som i sporten og medicinens verden, hvor troen på at en (uvirksom) kalktablet kan give styrke og ligefrem helbrede, kan troen på, at man dog har en leder også gøre en forskel. Men den går ikke længere.

Mit fokus i dag er ikke så meget på, hvordan du udfører ledelse, men på om du er en væsentlig leder, og på om dine medarbejdere jævnligt siger om dig at, du som leder gør en positiv forskel i deres hele liv? Eller om du mere er en placebo-leder, der går i ét med tapetet og ingen positiv forskel gør?

Det første kræver totalt set ikke flere timer end det sidste. For gennem væsentlig ledelse opnår du resultater sammen med og igennem dine medarbejdere. Belønningen vil derimod være stor. Ikke kun fordi I når jeres mål og det har positive konsekvenser for karrieren m.v. Men fordi du selv bliver udviklet, de kræsne medarbejdere vil søge ind til dig, du vil gøre en værdifuld forskel i mange familiers liv, og du vil selv gå endnu gladere hjem fra arbejde hver dag, end da du kom (glad) om morgenen.

Alligevel måtte jeg igen i sidste uge på vidt forskellige arbejdspladser undre mig over hvor nemt væsentlig ledelse er for nogle, og hvor svært det (åbenbart) er for andre. Den sidste type - placebo-lederen - anser jeg heldigvis for at være en uddøende race, og det kan du være med til at sikre ved selv at være en moderne væsentlig leder, og er du medarbejder så stille større krav.

Placebo-lederen har i lang tid kunnet undskylde og forklare sin usynlige og mangelfulde ledelse med baggrund i krisen, eksempelvis med udtalelser som:

• ”Nej, du kan desværre ikke kommer på kursus for vi kan ikke forsvare, at bruge penge på uddannelse når vi samtidigt fyrer folk”
  • ”Du ikke få det nye hæve/sænke bord da vi ikke har økonomi til det nu”
  • ”Ja, det er en god ide med et gå-hjem møde men nu fokuserer vi på forretningen nu - måske næste år.
  • ”Har jeg ikke fået vendt tilbage om det. Det må du undskylde. Jeg venter svar oppefra”

Imidlertid er krisen nu ovre, kræsenheden vokser og medarbejderne vil ikke længere nøjes med placebo-ledelse, der i bedste fald er uvæsentlig og i værste fald direkte skadelig. For heldigvis er der nu langt større mulighed for at få et nyt job end tidligere og medarbejdernes jobmæssige mobilitet er øget og samtidigt øges deres kræsenhed med, hvilken ledelse de udsættes for i dagligdagen.

Så hvad er væsentlig ledelse for dig?

For mig er væsentlig ledelse, at ”opnå resultater sammen med og igennem mine medarbejdere”. At jeg rent faktisk gør en forskel. At man ikke havde opnået det samme uden mig. Dette betyder, at du skal være motiveret, nærværende, synlig og interesseret. I en forandrende tid skal du desuden være ekstra god til at udvikle dine medarbejdere, så de opnår ægte tryghed i deres kompetencer og ikke finder falsk tryghed i, hvad de ”plejer at gøre”. Lederen skal altså firkantet sagt sikre, at medarbejderen hver dag er bedre, når de går hjem, end da de kom om morgenen. Lære medarbejderne nyt, vidensdele og give medansvar for nye ideer, forandringer, stemning, kultur, fejring og kompetencer. Du skal være til stede i nu’et, være nærværende, mærke den samlede og den enkeltes stemning og sætte ind inden og når der er behov.

Som moderne og væsentlig leder skal du derimod ikke kunne alt og altid have svar parat i samme sekund du spørges. Vær klar til at vise, at du også er et menneske, at du også kan være sårbar og vend altid tilbage til dine medarbejdere hurtigst muligt. Om ikke andet så de ved, at du ikke har glemt deres spørgsmål.

Jeg er selv beriget med, at have haft i alt 11 væsentlige ledere og uden dem var jeg 100% sikkert ikke der, hvor jeg er i dag. Som leder må du spørge dig selv:

• Hvor hjælper jeg mine medarbejdere hen og videre til?
  • Hvad giver jeg dem med?
  • Hvad vil mine medarbejdere huske mig for – allerede i aften?

Mine lederne brugte tid på mig ansigt til ansigt og i telefonen. Måske en luksus der hører fortiden til, vil du mene – det var før finanskrisen. Men hvordan vil du ellers gøre dig væsentlig på den positive måde?

Lederne uddannede mig, rettede mig ind, satte mål med mig og hjalp mig til at nå dem. De roste og skældte mig ud, når dette var påkrævet. Var jeg ikke ”på” var de der altid med støtte og spørgsmål. De fik mig til at føle mig som en del af et team og til at føle mig stolt. Dog har det på ingen måde været ”a walk in the park”. Mere som ”hard fun” fordi jeg elskede hver enkelt stilling. Det var moderne, synlig, mærkbar og væsentligt ledelse som jeg er taknemmelig for.

Hvad er dine væsentligste ledelsesmæssige vaner, mærker dine medarbejdere dig og er de taknemmelige nu – og i fremtiden? Kik på dig selv udefra, søg feedback, brug de værktøjer du har og måske havde glemt og lær nyt. Du er aldrig færdiguddannet som leder.

Er du væsentlig?

Læs også