Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Spørg ikke, hvad du kan gøre for dine medarbejdere – spørg, hvad de kan gøre for andre

Et af de vigtigste resultater fra lykkeforskningen viser, at vi især bliver glade, når vi får lov at glæde andre. Derfor skaber chefen arbejdsglæde ved at hjælpe medarbejderne til at hjælpe andre.

Alexander Kjerulf er ekspert i arbejdsglæde og forfatter til bestselleren ”Happy Hour fra 8 til 16”.

»Hvad kan vi gøre for vores medarbejdere?«

Det er et af de centrale spørgsmål, som danske arbejdspladser stiller, når de prøver at skabe mere trivsel, motivation og arbejdsglæde. Og listen af services, de punger ud for, er lang: Frugtordninger, rygestopkurser, julegaver, fester, massage, fitnessrum, løbeklubber, flotte arkitektdesignede kontorer, luksuriøse kaffemaskiner – bare for at nævne nogle få.

Men selvom alle de ting er hundedyre, og arbejdspladserne gør det i den bedste mening, virker de bare ikke særlig godt. Der er så vidt jeg ved ingen forskning, der dokumenterer, at nogen af de ting har en nævneværdig positiv effekt på hverken arbejdsglæde, motivation eller bundlinjen.

Men hvad skal vi så gøre i stedet for?

Det er meget enkelt. Et af de vigtigste resultater fra lykkeforskningen viser, at vi især bliver glade, når vi får lov at glæde andre. I en klassisk undersøgelse fra USA fik en gruppe forsøgspersoner 20 dollars, som de kunne bruge enten på sig selv eller på en anden. De, som brugte pengene på at glæde andre, fik meget mere glæde ud af det selv også. Studier på børn helt ned i to til tre års-alderen viser, at de frivilligt og uden opfordring eller belønning hjælper andre omkring sig, hvis de kan.

Jeg synes, det siger noget vanvittig positivt om menneskeracen, at vi oplever mere glæde, når vi er gode ved andre, end når vi hjælper os selv.

Alexander Kjerulf, ekspert i arbejdsglæde og forfatter til bestselleren ”Happy Hour fra 8 til 16”

Er det ikke fantastisk? Jeg synes, det siger noget vanvittig positivt om menneskeracen, at vi oplever mere glæde, når vi er gode ved andre, end når vi hjælper os selv. Og derfor skal arbejdspladser fokusere mindre på at gøre gode ting for deres medarbejdere og mere på at hjælpe medarbejderne til at gøre gode ting for andre.

Det kan være over for kollegerne, over for kunderne eller sågar over for omverdenen. Her er nogle fantastiske eksempler.

Glæd kollegerne: Ikeas varehus i Taastrup startede en arbejdsglædestafet, hvor afdelingerne på skift startede aktiviteter for at glæde de andre teams i huset. Kreativiteten var stor – der var for eksempel en bagekonkurrence og en kunstudstilling, hvor alle teams kunne bidrage med et maleri. De arrangerede også en rosevæg, hvor medarbejderne kunne skrive kort med positiv feedback til kollegerne.

Glæd kunderne: Det amerikanske firma Zappos sælger tøj og sko på nettet med mottoet ”delivering happiness.” De gør alt for at hjælpe deres medarbejdere til at glæde kunderne. Medarbejderne kan let sende håndskrevne takkekort eller blomster til en kunde og bliver trænet i at skabe en personlig kontakt til kunderne. Det mest revolutionerende er måske, at Zappos' kundeservicemedarbejdere aldrig bliver målt på, hvor hurtigt de kan betjene kunderne, men kun på hvor glade kunderne er.

Glæd verden: Den danske virksomhed Sprout laver blyanter, der kan plantes og vokse op til blomster eller krydderurter. Som næsten alle andre giver de også medarbejderne en julegave, og som sædvanligt gav det ikke særlig meget arbejdsglæde, så for et par år siden besluttede medarbejderne, at de hellere ville give deres julegaver væk.

De kontaktede et lokalt børnehjem og fik ønskesedler fra alle børnene og brugte så julegavebudgettet på at købe gaver til dem. Det gav langt mere arbejdsglæde og var meget mere meningsfuldt en endnu en Stelton-kande.

Derfor skal arbejdspladser fokusere mindre på at gøre gode ting for deres medarbejdere og mere på at hjælpe medarbejderne til at gøre gode ting for andre.

Alexander Kjerulf, ekspert i arbejdsglæde og forfatter til bestselleren ”Happy Hour fra 8 til 16”

Når arbejdspladsen gør ting for medarbejderne, har det en meget begrænset effekt, og det risikerer samtidig at hensætte folk i en passiv modtagerrolle, hvor »arbejdsglæde er noget, andre gør for mig«.

Når arbejdspladsen giver medarbejderne støtte, ressourcer og frihed til at glæde andre, har det en meget større effekt og placerer samtidigt medarbejderne i en mere aktiv handlende rolle, hvor de selv kan gøre en positiv forskel for andre.

Hvad kunne din organisation gøre for at hjælpe medarbejderne til at glæde andre?

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.