Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.
Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.
Stadig flere topchefer ser den digitale kundeoplevelse som helt afgørende for at sikre deres brand og holde fast på kunderne, viser en ny undersøgelse. Topcheferne er dog også usikre på, hvordan man skaber en god digital forretning og kundeoplevelse.
Det er sjældent at samtlige topchefer er enige, men det er de i en ny undersøgelse fra Calabrio foretaget i England og USA: Kundeoplevelsen og kundefastholdelse er de absolutte topfokusområder for deres virksomheder. Det rangerer endda over salg og omsætning i undersøgelsen, hvilket siger en hel del. De tre ting bør dog selvfølgelig hænge sammen.
Det øgede fokus på ledelsesgangen skyldes naturligvis, at kundernes online adfærd og købsproces er mere afgørende (og kompleks) end nogensinde. De digitalt indfødte generationer har fuldstændig ændret adfærden og forventningerne i alle dele af beslutningsprocessen, og det er for alvor ved at trænge ind i topchefernes hoveder (måske både som drøm og mareridt).
Topchefer er simpelthen nødt til at gå ”all in” på at sikre kunderne en god digital oplevelse, og derfor ser man også i stigende grad folk med titlen ”Chief Customer Officer (CCO)” dukke op i virksomhederne.
Mens mange i dag tonser ud af den digitale motorvej uden seler og bakspejl, husker de klogeste på, at vejen til en succesfuld digital forretning er den samme, som før forretningen blev digital:
Hav kunden i fokus og husk, at kunden er et menneske med ønsker, drømme og behov.
Vi befinder os i ”The age of the customer”. Kundens oplevelse er vigtigere end nogensinde før. Og de virksomheder som husker, at kunden er et menneske og ikke bare et stykke kode i et data management-system eller et tal i et Excel-ark, har størst chance for at få succes med sin forretning. Needlees to say: Data, big data osv. er uvurderlige redskaber, men for enden af den digitale orgasme findes der som altid: mennesker.
Det handler om, hvordan disse menneskers agerer, hvad der driver dem, og hvad der får dem til at handle – og hvad der får dem til at handle igen.
Den succesfulde forretning anno 2017 har en allestedsnærværende ”people first”-tankegang og udlever det i praksis. Mere konkret er den succesfulde digitale forretning – lidt forsimplet - kendetegnet ved fem ting:
Jo hurtigere danske virksomheder indretter sig på ovenstående, desto stærkere vil de stå i konkurrencen. For konkurrenterne tøver ikke. Og kunderne: de handler der, hvor de får den bedste digitale oplevelse og kundeservice.
Af Thomas Andersen, Chief Creative Officer hos No Zebra