Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Hør nu, Audi. Danskerne er faktisk ikke idioter

Fidusen er enkel: Gem dig bag skattefar. Så opdager bilkøberne ikke, hvad der er gang i.

Anders Heide Mortensen, erhvervspolitisk kommentator.

Ja? Alligevel syntes din mor b-e-s-t-e-m-t, at der var noget, I skulle snakke om - men du gav dig ikke en tomme og svarede: ”Det er simpelthen ikke en debat, jeg ønsker at gå ind i”.

Omtrent sådan svarede Audis danske PR-chef forleden, da Finans spurgte hende til en finte med registreringsafgiften, som Audi tjener gode penge på. Fidusen får du om lidt. Den bruges ifølge Audis PR-chef i hele bilbranchen. Det er altså alle i bilbranchen, der tager penge fra mors pung. For at sige det firkantet.

Den såkaldte ”samtale” mellem Audis PR-chef og Finans er værd at holde op mod lyset. Samtalen handler om, hvorvidt der er forskel på, at noget er lovligt at gøre, og at noget er i orden at gøre. Over for sine kunder og over for det samfund, man er en del af. Samtalen handler også om at stå ved sine handlinger.

Først handlingen.

Audi – og angiveligt hele bilbranchen – har fundet på en fidus, hvor de udnytter danskernes tro på, at det er registreringsafgiften, der gør biler dyre i Danmark. Naive og autoritetstro som Audi- og andre bilkøbere jo er. De tror for eksempel, at de har betalt 730.000 kroner for en næsten ny bil, fordi skattefar er grådig. Og skattefar er grådig, fordi den høje registreringsafgift går til at finansiere skoler, veje, sygehuse og plejehjem. Men sådan er det ikke.

Bilimportøren har først solgt bilen til et leasingselskab til en m-e-g-e-t lav pris i forhold den pris, som kunden ender med at betale. Bilimportøren har måske taget 490.000 kroner for bilen. Det er den pris, der beregnes registreringsafgift af. Få tusind kilometer senere sælges bilen videre til en forhandler. Men forhandleren sætter den ikke ud i vinduet til 490.000 kroner minus en slat for brug og slid, men til den officielle listepris, 750.000, minus en slat, så skiltet viser 730.000 kroner. Den naive Audi- eller noget andet køber tror, at han nu har lagt en forfærdelig masse penge i statskassen i forbindelse med handelen. Det er penge, der er med til at betale for skoler og sygehuse og så videre. Men i virkeligheden har Audi- eller noget andet køberen lagt en forfærdelig masse penge i en kasse, der har fire ringe i logoet. Eller et andet logo. Toyotas for eksempel.

Denne fidus kaldes i branchen ”at vaske biler”. Den er fuldt lovlig. Det nævner Audis PR-chef da også. At man følger reglerne.

Her kunne Audi og resten af bilbranchen stå ved, at man baserer en del af sin indtjening på at køre biler gennem en såkaldt ”vaskehal”. I vaskehallen bliver penge, som bilkøberne tror, at de betaler i registreringsafgift, konverteret til avance. Taberen er statskassen. Vinderen er bilforhandleren.

Ethvert normalbegavet menneske vil stille det spørgsmål til Audi og alle andre bilimportører i Danmark, hvorfor de lader som om, at deres kunder betaler skyhøje priser for næsten nye biler på grund af registreringsafgiften. Om det er i orden. For det er jo ikke sandheden. Kunderne bliver taget ved næsen, og der mangler penge i mors pung, hver gang en bil får en tur i vaskehallen.

Man kan også spørge på denne måde:

Tror I, at danskerne er Audioter?

Anders Heide Mortensen er erhvervspolitisk kommentator på Finans og kommunikationsrådgiver. Cand.scient.pol. og tidligere pressechef i Erhvervsministeriet og Finansministeriet. Han kan kontaktes på anders@heidekom.dk.

Læs DIs svar til Anders Heide Mortensen:

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.