Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Om nogen kan redde Teva, er det Kåre Schultz

Succesfuld investering handler ofte om at investere i de rigtige mennesker og den rigtige ledelse. Hvis det israelske medicinselskab Teva kan reddes, er Lundbecks tidligere topchef Kåre Schultz manden, som kan gøre det.

Den tidligere topchef i medicinalselskabet Lundbeck, Kåre Schultz, er endnu ikke officielt på vej ned til varmen i Israel og Tel Aviv. I hans tanker er der ingen tvivl om, at han allerede er godt på vej og meddelelsen om, at han ved nytår fratræder som bestyrelsesformand i Royal Unibrew, er den naturlige konsekvens af rettidig omhu og planlægning.

Ledelse er en holdsport hedder det ofte. Og det er sikkert overvejende rigtigt. Men hvis det altid gjorde sig gældende, kan man undre sig over, hvorfor Lundbeck efter 15 års ørkenvandring har været som forandret fra det tidspunkt, Kåre Schultz trådte ind af døren i maj 2015. Eller sagt med andre ord: Det er ikke et tilfælde, at tingenes tilstand er ændret. Det er Kåre-effekten.

Kåre er på vej videre, og selv om næste stop er Israel, er det næppe kollektivet, kibbutzerne eller for den sags skyld Jaffa-appelsinerne, som trækker mest. Derimod er det en udfordring af dimensioner, som skal forvandle Kåre Schultz fra en lokal/regional økonomisk mastermind til Tevas redning. Selv om hverken Lundbeck, Novo Nordisk eller Kåre Schultz siger det, sender jobskiftet et ukrypteret signal til Novo om, at de valgte forkert, dengang de skruede arvefølgen efter topchef Lars Rebien Sørensen sammen. Og sendte Kåre ud i kulden.

For nogle år tilbage købte jeg en brugt bil hos en privat bilejer i Thyborøn. Thyborøn er et dejligt sted, hvor der er langt til det meste og højt til loftet. Jeg mødte en flink sælger og efter lidt snak frem og tilbage, var vi på vej til en aftale. Så spurgte sælgeren »om ikke jeg havde lyst til at besigtige bilen under bunden?« Næh, tak, sagde jeg. Jeg er hverken mekaniker eller har nogen særlig forstand på biler, men jeg ved, hvilken biltype jeg leder efter, og først og fremmest forsøger jeg at bedømme, om du som sælger er troværdig og giver mig de rigtige oplysninger, sagde jeg.

Uanset om jeg havde været mekaniker, ville jeg alligevel med stor sandsynlighed ikke have haft mulighed for at skelne imellem en mandagsbil og en velsmurt maskine. Bilen kan se fin ud og starte i første forsøg, men det gør det ikke til en given ting, at alting vil være i fineste transportform. Jeg kiggede mindre på prisen, lidt mere på bilen, men mest på sælgeren, som i dette tilfælde var lig med 'lederen'.

Da jeg købte aktier i Kåre A/S under fondskoden 'Lundbeck' skete det i erkendelse af, at det ikke var nogen tilfældighed, at Kåre Schultz havde gjort det så godt, mange steder over lange perioder. Den kombination var ikke til at stå for. En stærk ledelse som leverer i stedet for at bruge tid på at undskylde for ting, der fejlede, og strategier, der gik galt. Det er en ledertype, som de fleste med fordel kan investere i.

Logistikselskabet DSV er et andet godt eksempel på, at det ikke er raketvidenskab at levere gode resultater. Ingen hokus pokus, men hårdt arbejde hver dag. Det er god og dygtig ledelse på samme måde som de tre personer fra Sverige: Bert Nordberg – (bestyrelsesformand), Anders Runevad (direktør) og Marita Frederiksen (finans), har været garanterne for i en imponerende og ledelsesskabt turnaround i Vestas.

Kåre er på vej videre til sit livs ledelsesmæssige svendestykke. Udfordringerne i Teva er mægtigere end i Lundbeck. Det skyldes ikke kun størrelsen og den globale dimension. Eller at Teva i højere grad er en generisk forretning med prispres. Teva sidder nemlig også på et gældsbjerg, der skal tæmmes, efter en meget stor overtagelse i 2015. Det er en udfordring, som kalder på en stærk og deterministisk ledelse, hvor det at fejle ikke er en mulighed. Presset er en kun en mulighed for at give den en ekstra skalle.

Jeg endte i øvrigt med at købe bilen. »Hvad sker der, hvis bilen går i stykker, når jeg kører over kantstenen,« spurgte jeg. Så er det godt, at der kun er »25 km. til den nærmeste Peugeot forhandler i Ringkøbing,« svarede sælgeren. Jeg stolede på sælgeren og havde aldrig grund til fortryde handlen.

BRANCHENYT
Læs også