Vækst din online succes ligesom Bloomit
En grundig evaluering af Bloomits forretningsstrategier endte med at hæve blomsterbutikkens omsætning fra 1.7 mio. kroner i 2015 til 6 mio. kroner i 2017.
Trods mange konkurrenter i blomsterbranchen trives odenseanske Bloomit i bedste velgående. Men Bloomits blomstrende vækst skyldes ikke kun en strategisk selvransagelse i forretningsøjemed. Evnen til at handle på muligheder og udforske potentielle løsninger har haft lige så stor betydning for succesen.
Særligt er det på online marketingfronten, at blomstervirksomheden har intensiveret sin indsats. Og det må man sige har givet et rigtig godt afkast.
Friske øjne var en katalysator for væksten
Bloomit er en blomsterbutik i Odense med 22 medarbejdere og en central adresse nær centrum. Forretningen har altid gået godt men aldrig udover det usædvanlige. i 2015 besluttede ejerne Martin og Claus Lethenborg sig for, at det var på tide at gøre et helhjertet forsøg på at løfte salget. Derfor slog de sig sammen med et bureau, der havde erfaring med forretningsudvikling.
Tidligt i samarbejdet blev det afsløret, at der lå uanede mængder potentiale i Bloomits online salg. Bloomit havde en webshop men ingen særskilt online marketingstrategi. Det blev der dog straks lavet om på, da den potentielle cash cow blev opdaget.
Bloomits tretrinsraket for online succes
Under samarbejdet kom det frem i lyset, at der var flere veje til online succes, og at Bloomit ikke kun behøvede at nøjes med kun at vælge én. Der blev lagt en digital slagplan, og målet for blomsterbutikken var at øge konverteringsraten ved at:
- At øge trafikken til webshoppen
- At øge den gennemsnitlige købsstørrelse
Trafikken til webshoppen blev øget på to måder. Bloomit begyndte at satse på betalt trafik, men til at begynde med havde ejerne svært ved at lade være med at bekymre sig om, hvor mange kroner der brugt på denne post. Men i stedet for at gå op i kroner begyndte de i stedet at gå op i, hvor mange procent af omsætningen der blev brugt. På den måde kunne de bedre slappe af, for så længe marginalerne passe sammen, var der ingen ko på isen. Denne indsats løftede også omsætningen voldsomt.
Derudover begyndte Bloomit også at se nærmere på, hvad der kunne gøres for at øge den organiske trafik. Her blev de af deres samarbejdspartner rådet til at lave mere og bedre content på webshoppen. Det råd har vist sig at være guld værd. Den organiske trafik er nemlig steget markant, efter webshoppens content blev revideret og forbedret.
For at øge den gennemsnitlige købsstørrelse var Bloomit nødt til at ty til splittesting for at se, hvad de besøgende reagerede på, og hvad de ikke reagerede på. Splittesten viste, at selv små forandringer har store betydninger. Det kunne for eksempel være, at besøgende bedre kunne lide en bestemt farve til køb-knappen. Eller at de foretrak en bestemt skrifttype frem for en anden. Med den viden i hænderne kunne Bloomit efterfølgende implementere de mest effektive tiltag, fordi virksomheden nu vidste, hvad kunderne reagerede på, når de besøgte webshoppen.
Alt i alt har samarbejdet med bureauet og de strategiske online tiltag resulteret i bedre og mere lønsomme beslutninger for Bloomit.
Et sandt blomstereventyr i H.C. Andersens barndomsby
Bloomit er en blomsterbutik med beliggenhed i hjertet af Odense. Det er brødrene Martin og Claus Lethenborg, der står bag blomsterforretningen. Bloomit er dog ikke brødrenes første forsøg på at drive en blomsterbutik, og faktisk er de to brødre vokset op med blomster og grønne planter siden deres barndom.
I 1979 åbnede forældrene blomsterbutikken Lethenborg Blomsterhus midt i det centrale Odense, og butikken var så stor en succes, at de var nødt til at flytte til større lokaler. Inspireret af forældrenes succes med Lethenborg Blomsterhus fik Martin og Claus Lethenborg blod på tanden til at forsøge sig med deres helt egen blomsterbutik. Martin og Claus Lethenborg sprang ud i det, og resultatet blev Blomster Tanken.
Ligesom deres forældre oplevede brødrene også stor succes med deres butik. Men alt godt har en ende, for det viste sig, at Blomster Tanken var en direkte konkurrent til Lethenborg Blomsterhus. Efter en god snak med forældrene endte det med, at sønnerne overtog Lethenborg Blomsterhus. Bloomit er resultatet af generationsskiftet og sammensmeltningen af de to butikker. Det er herfra, at blomstereventyret fortsætter.