Direkte

Vedvarenhed skaber succes

Mange mennesker tror at succes rammer de heldige, de intelligente, de velstillede eller andre personer der på en eller anden måde har en fordel, men, måske ikke særligt overraskende, viser statistikken at succes kommer til dem der har vanerne og de grundlæggende principper på plads.

Artiklens øverste billede

De store ting kommer med de små

Allerede fra barnsben lærer vi om rutiner og gode vaner. Det starter måske med et godt søvnmønster, puttevaner, regler for socialt samvær, tre faste daglige måltider osv. Derfor er vaner og rutiner ofte noget vi tager for givet, og vi opdager ikke hvor vigtige de faktisk er. Adskillige undersøgelser peger på, at succesfulde personer allerede tidligt i processen har grundlagt nogle vaner og rutiner, som i sidste ende har haft afgørende betydning for deres resultater.

Hvilke vaner er vigtige

Du kan helt sikkert finde utallige artikler om hvilke vaner der er de gode og “de rigtige”

Det er især gengangere som: 

  • Stå tidligt op
  • Dyrk motion på et bestemt tidspunkt
  • Hav fokus på dine mål
  • Undgå at udskyde ting
  • Lav to-do-lister
  • Skriv dagbog
  • Gå til og fra arbejde på samme tid hver dag

Alligevel indeholder hver artikel også en række forskellige vaner, hvilket peger på, at det er ikke en specifik vane der skaber succes, men mere det at have en rutine der er sand for dig, og at holde fast i den, dag ind og dag ud. 

Har du brug for nye vaner?

At have succes kan være mange ting. Det kan handle om at lykkes med et vægttab, komme i mål med en personlig rekord. Få et nyt job, starte en virksomhed, det kan være på det personlige, eller på det faglige plan. Men at have succes og gode vaner er ikke nødvendigvis noget der er medfødt, det er noget du kan lære, og det er også noget du kan ændre hen af vejen. Du kan læse mange gode selvhjælpsbøger om at etablere gode og vedvarende vaner, få hjælp af en personlig træner, en coach, en psykolog osv. 

Gode vaner tager tid

Vaner og rutiner er selvsagt ikke noget der bliver etableret på en eller to dage. Husk derfor at være tålmodig med dig selv, og give dig selv plads og lov til at fejle. Forskning viser at det tager ca. 6 uger, inden en ny vane er inkorporeret. Vil du se et eksempel? Så prøv at række ud efter tandbørsten med den modsatte hånd. Dette skal du gøre hver dag i ca. 6 uger, inden du gør det “automatisk” uden du behøver tænke over det.

Mere som dette

Forsiden lige nu

Andre læser

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.