Jacob og Benjamin er på en mission: Vi vil hjælpe danskerne med at spare penge
Gravensgade 10 i Aalborg danner for tiden ramme om Jacob Frandsen og Benjamin Mikkelsens mission. En mission, de to nordjyder har, om at hjælpe danskerne med at spare penge og få de bedst mulige rabatter, når de handler online.
Missionen om at spare danskerne penge tager sit udspring i softwarevirksomheden Rabatta, som de to grundlæggere startede tilbage i marts 2021 sammen med fire medstiftere. Rabatta er nemlig en app og en browserudvidelse, der automatisk finder rabatkoder til brugeren, når denne handler på nettet.
“Det startede egentlig med min egen frustration over aldrig at kunne finde rabatkoder, der virkede. Der var altid det her lille rabatkodefelt, men jeg havde aldrig noget, jeg kunne skrive i det”, siger den 26-årige direktør for Rabatta, Jacob Frandsen.
Rabatta er gratis og kan hentes på både Chrome Webshop til pc og i App Store til iPhone og Mac. Når Rabatta er hentet og installeret, popper den automatisk frem i kurven på den webshop forbrugeren handler på. Her tjekker Rabatta den enorme database med rabatkoder igennem for at se, om der skulle være en rabatkode til webshoppen.
Den nordjyske tech-startup har siden grundlæggelsen i foråret 2021 haft vind i sejlene og har i dag over 600.000 brugere fordelt på seks lande. Det er dog stadig i Danmark, der er flest brugere, og derfor er fokus også størst her.
“Vi gik viralt på TikTok helt tilbage i starten, og siden da har vi løbet rigtig stærkt for at kunne servicere et så stort antal af brugere. Danskerne har virkelig taget e-handlen til sig under corona, og det har vi også kunne mærke”, fortsætter Jacob Frandsen.
Det er specielt TikTok, der har skabt grobunden for den vækst Rabatta har oplevet. Med et stort antal af såkaldte mikro influencers har Rabatta formået at skabe sig en del opmærksomhed på underholdningsplatformen. Dette udmøntede sig senest i november, hvor Rabatta var nomineret til TikTok Awards, der er et stort prisuddelingsshow i Stockholm, hvor de bedste brands og bureauer på platformen deltog.
Jacob og Benjamin lægger da heller ikke skjul på, at de har store ambitioner med Rabatta. Dog skinner deres nordjyske ydmyghed også igennem, når de bliver spurgt, hvad deres mål er med Rabatta:
“Vi vil bare gerne hjælpe så mange som muligt med at spare penge. Det er så ærgerligt, hvis man går glip af rabatter, når man handler online - og med Rabatta har vi virkelig forsøgt at gøre det nemt for folk at finde rabatkoder”, siger Benjamin Mikkelsen, der er virksomhedens CTO.