Erhverv

H&M tabte 20 år langt slagsmål med Adidas

To eller tre striber på bukserne er forbeholdt Adidas, ifølge ny afgørelse. Det er en vigtig sejr for tøjgiganten.

Konflikten mellem de to tøjgiganter begyndte allerede i 1997, hvor Adidas sagsøgte H&M. Arkivfoto.  Foto: WOLFRAM STEINBERG/AP

H&M må ikke længere bruge parallelle striber på tøjkoncernens sportstøj.

Striberne er nemlig forbeholdt Adidas, har Den Europæiske Unions Domstol slået fast i en nylig afsagt dom. Dermed bliver en 20 år lang kamp for Adidas endnu engang cementeret: Virksomheden har patent på dens striber.

Det skriver retaildetail.eu.

Adidas har tidligere ført lignende sager i USA og forskellige europæiske lande, men den nye afgørelse kommer til at danne præcedens for domstolene i alle EU's medlemslande. Dermed er det en stor sejr for sportstøjsgiganten, der nu har rettens ord for ejerskabet af de parallelle striber.

Afgørelsen har ellers været længe undervejs, da konflikten mellem H&M og Adidas allerede begyndte i 1997. Her havde den svenske tøjgigant lanceret en sportskollektion, hvor parallelle striber var et gennemgående tema. Det faldt ikke i god jord hos Adidas.

Adidas fik en domstol til at forbyde H&M-kollektionen. Samtidig ville sportsmærket presse H&M til at underskrive en erklæring, hvori virksomheden skulle love aldrig at bruge nogen lignende striber i sine kollektioner igen.

H&M ignorerede imidlertid kravet. Men efter den seneste domsafgørelse har koncernen ikke længere noget valg.

Og Adidas har god grund til at beskytte sine tre famøse striber, da de har været en del af Adidas' varemærke, siden Adolf Dassler grundlagde tøjimperiet i 1948. Eftersigende skulle han havde købt rettighederne til striberne af det finske sportsmærke Karhu Sports.

I dag vurderes Adidas til at have en værdi på mere end 250 mia. kr. Tøjproducenten har derfor et særligt stort økonomisk incitament for at bevare sin mærkevare-identifikation.

BRANCHENYT
Læs også