Erhverv

Øget krav om krydssubsidiering koster Københavns Lufthavn 350 mio. kr. på årsbasis

Øget krav om krydssubsidiering, som rettes mod Københavns Lufthavn - KBHL - i regeringen luftfartsstrategi, kommer til at koste KBHL op mod 350 mio. kr., oplyser selskabet i en fondsbørsmeddelelse torsdag eftermiddag.

Ifølge den nye strategi skal der flyttes overskud fra driften af forretninger med videre i lufthavnen over til subsidiering af lufthavnstaksterne, og minimumkravet er en krydssubsidiering på 35 pct.

I forhold til det historiske niveau for krydssubsidieringen på 30 pct. vil forhøjelsen på 5 pct.point koste lufthavnene 50 mio. kr. på årsbasis.

Men i forhold til den krydssubsidiering, der har fundet sted siden 2015 og frem til 2019, som er perioden for den seneste takstaftale mellem flyselskaberne og lufthavnen, bliver merudgiften 350 mio. kr., idet der ikke indgår krydssubsidiering i aftalen.

KBHL har tidligere oplyst, at der er en merudgift på 100 mio. kr. før skat for hver ændring på 10 pct. i krydssubsidiering.

BRANCHENYT
Læs også