Erhverv

Volkswagen vil bruge 250 mia. kr. på at give Tesla baghjul

Volkswagen vil være verdens førende producent af elbiler i 2025.

Dieselskandalen har i flere år hvilet som en tung skygge over Volkswagen. Kæmpesats på elbiler skal få selskabet ind i fremtiden. Foto: AP/Arne Dedert

Mens Tesla-stifer Elon Musk torsdag præsenterede en elektrisk superlastbil og en ny sportsvogn, der har fået bilentusiaster verden over til at savle, brugte Volkswagens bestyrelse dagen derpå til at holde et møde.

Det var dog ikke et hvilket som helst møde, det skandaliserede bilfirma holdt.

Da mødet var hævet, var bestyrelsen klar med en plan til 255 mia. kr.

Den går i al beskedenhed ud på, at Volkswagen vil være verdens førende producent af elbiler.

»Nu hvor planlægningen er godkendt, lægger vi fundamentet til, at Volkswagen bliver verdens nr. 1 inden for elektrisk mobilitet i 2025,« sagde CEO Matthias Mueller ifølge en pressemeddelelse.

Planen har tidligere været omtalt, men nu har ledelsen altså fået bestyrelsens godkendelse.

»Vi genopfinder bilen. Vi laver målrettede investeringer i digitalisering, selvkørende teknologi, elektrisk mobilitet og nye mobilitets services,« siger Matthias Mueller.

»Vi gør det dog uden at droppe eksisterende teknologier og bilprojekter, da det er sådan, vi kommer til at tjene vores penge i den overskuelige fremtid«.

Ved udgangen af september annoncerede Volkswagen sit såkaldte Rodmap E, der går ud på, at hver fjerde af selskabets nye biler skal være eldrevet.

Afhængig af hvordan markedet udvikler sig, kan det betyde tre millioner elbiler om året, skriver Volkswagen i en meddelelse.

På den lidt længere bane planlægger firmaet at elektrificere hele sin flåde i 2030, hvilket betyder, at der vil være mindst en elektrisk variant af hver af selskabets 300 modeller.

Imens er Tesla allerede godt i gang. Elon Musk fremviste torsdag en sportsvogn ved navn Roadster.

Den kan accelerere fra 0 til 60 mil i timen (knap 97 kilometer i timen) på 1,9 sekunder. Dermed bliver det den hurtigst accelererende, masseproducerede bil nogensinde, når eller hvis den kommer på vejene som ventet i 2020.

BRANCHENYT
Læs også