Cyberangreb smadrede onlinesalget: Bilka og Føtex forlænger black friday
Bilka og Føtex måtte se deres onlinebutikker bukke under for et cyberangreb på den store tilbudsdag black friday. Nu vælger kæderne at forlænge udsalgsfænomenet til hele weekenden.
Da kunderne sad klar ved computeren for at få fingrene i Føtex's og Bilkas black friday-tilbud, skete det, der ikke måtte ske. Siderne crashede, og Dansk Supermarked, som Bilka og Føtex hører under, måtte se onlinesalget på årets største handelsdag smuldre.
For at gøre det godt igen for skuffede kunder, der forgæves sad klar, har Dansk Supermarked besluttet at gøre black friday til black weekend. Det betyder, at kædernes onlinebutikker først lukker for tilbuddene, når weekenden slutter, i stedet for at gøre det fredag klokken 23.59.
»Vi håber stadig, der er kunder, som ikke har brugt alle pengene. Vi har i hvert fald varer nok til, at de kan gå shop-amok,« siger Kasper Reggelsen, pressekonsulent i Dansk Supermarked.
Det var ifølge Kasper Reggelsen formentlig et såkaldt cyber-connection-angreb, der lukkede siderne ned og har skabt ustabilitet det meste af udsalgsdagen. Under et sådant angreb bliver onlinebutikkerne spammet med forespørgsler, og det massive pres har fået dem til at bukke under.
Dansk Supermarked ønsker ikke at oplyse hverken besøgs- eller omsætningstal fra Bilka og Føtex for black friday, men Kasper Reggelsen siger:
»Vi er da gevaldigt presset. Når der er timer, hvor man er helt nede - også lige omkring midnat - er der meget, der skal hentes, hvis vi skal nå op på det, vi har prøvet tidligere. Det håber, vi selvfølgelig, vi kan.«
Angrebet, der begyndte ved midnatstid, har plaget supermarkedskæderne gennem det meste af dagen, men nu er begge onlinebutikker fuldt oppe at køre igen og har været det siden sidst på eftermiddagen. Dog står det klart, at forventningerne til black friday med stor sandsynlighed ikke bliver indfriet.
»Det har påvirket onlinebutikkerne i gevaldig grad. Der har været kunder, der har haft held og ihærdighed nok til at komme ind og placere ordrer. Det gør billedet lidt kønnere end, hvis vi havde været helt lukket ned. Men hvis man sammenligner med sidste år, ser det billedet time for time helt anderledes ud,« siger Kasper Reggelsen.
Denne besked og en identisk besked med navnet Foetex.dk i stedet blev Dansk Supermarkeds onlinekunder mødt af på store dele af black friday.