Erhverv

Tysk-fransk konsortium skal bygge sydhavnsmetro

Selskab med erfaringer fra Øresund- og Storebæltsbroen skal bygge metro i Københavns Sydhavn.

Artiklens øverste billede
Foto: Sisse Dupont

Tunnellerne bliver tysk-franske, skinnerne østrigsk-portugisiske og togene italienske, når Københavns metro åbner sin sydhavnsstrækning i 2024. Det oplyser Metroselskabet i en pressemeddelelse.

I konkurrence med syv andre har et tysk-fransk konsortium vundet opgaven med at bygge de fem stationer og tunnellerne imellem dem.

Selskaberne hedder Hochtief Infrastructure GmbH og Vinci Construction Grands Projets.

Sammen med ordren på skinner og nye tog løber regningen op på 9,1 milliarder kroner. Det inkluderer 30 procent såkaldt korrektionsreserve - altså en buffer til uforudsete udgifter.

Tyske Hochtief Infrastructure er med til at bygge metrostrækningen i Københavns Nordhavn, mens franske Vinci Construction Grand Projects har erfaringer fra Storebælts- og Øresundsbroen.

Det franske selskabet er også hyret til Femern-tunellen.

Ordren på metroen i Sydhavnen giver Metroselskabet en gæld, der er tilbagebetalt i 2065.

Togene, der skal køre i tunnellerne, bliver leveret af italienske Ansaldo. Det er samme selskab, som har leveret de eksisterende tog i metroen.

Da strækningen skal hænge sammen med den kommende metrolinje fire, har ordren på togene ikke været i udbud.

Konsortiet, der skal lave skinnerne, består af østrigske Rhomberg Sersa Rail Group og EFACEC fra Portugal.

Sydhavnsmetroen kommer til at stoppe ved stationerne Ny Ellebjerg, Mozarts Plads, Sluseholmen, Enghave Brygge og Havneholmen, inden den slutter sig til den kommende Cityring. Den forventes færdig i 2024.

Ifølge Metroselskabet vil 16 millioner rejser i 2035 gå gennem den nye linje.

/ritzau/

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.