Erhverv
BREAKING
0

Jørgen Damgaard-Hansen så tilfældigt tv-program: Nu hjælper han tusindvis med at slanke sig via en app

Den danske app Twinbody hjælper 125.000 mennesker med at tabe sig. Amerikanerne har særligt taget Twinbody til sig.

Efter at have set MTV-programmet "I used to be fat" fandt Jørgen Damgaard-Hansen på Twinbody sammen med en kompagnon. Foto: PR

Den danske iværksætter Jørgen Damgaard-Hansen har på lidt over et år fået 125.000 brugere til sin sociale slanke-app Twinbody.

Nu har to investorer smidt flere millioner kroner i hans app, der hjælper folk med vægttab.

Det drejer sig om den velhavende erhvervsmand Tommy Gundelund Jespersen og Erik W. Pedersen, der er otte gange verdensrekord-indehaver i motocross. De har investeret 4 mio. kr. i Twinbody, der matcher folk, som vil tabe sig, med ligesindede med tilsvarende vægt og vægtønsker, så de kan støtte hinanden i vægtkampen.

Flere undersøgelser viser nemlig, at når man deler sit vægttab med nogen, er der større chance for at gennemføre det, forklarer Jørgen Damgaard-Hansen, medstifter og direktør i Twinbody.

»Det handler ikke om den rette slankekur eller det rette produkt. Det handler om støtte, og det er den, vi formidler,« siger han.

Ideen til Twinbody blev udtænkt af Jørgen Damgaard-Hansen sammen med hans kompagnon, da de så et program på MTV, der hed "I used to be fat". I programmet følger man en overvægtig person, der skal tabe sig over en periode på 100 dage, og som får stillet de bedste slankeeksperter til rådighed.

De to iværksættere lancerede Twinbody i sommeren 2016 og har i dag 125.000 brugere. Størstedelen er fra USA, der har været virksomhedens hovedfokus siden begyndelsen.

»De har lavet et solidt benarbejde i forretningsplanen, som man normalt ikke ser hos opstartsvirksomheder. Twinbody er jo disruption, for der findes ikke noget lignende – og det er et kæmpe marked alene i USA,« siger Tommy Gundelund Jespersen, der har skudt penge i selskabet.

USA er et af verdens største markeder for vægttabssprodukter, hvor over 160 mio. amerikanere betragtes som overvægtige, mens de årligt bruger 40 mia. dollars på vægttabsprodukter.

Indtil videre tjener Twinbody ingen penge. Det handler nemlig om at opbygge en stor brugerbase, før en forretningsmodel kan træde i kraft, lyder det.

»På andre sociale medier vil det ofte være udfordrende at markedsføre vægttabsprodukter til brugerne, da det kan være et meget følsomt emne. Hvis man får et tilbud om vægttab på f.eks. Facebook, vil en del blive forargede. Ved os vil det modsat være naturligt,« siger Jørgen Damgaard-Hansen, når han fortæller om virksomhedens fremtidige indtjeningsmodel, hvor reklameindtægter skal spille en større rolle.

BRANCHENYT
Læs også