Serier

Landets tungeste topchefer går glip af mulighed for vækst ved fravær på de sociale medier

Virksomheder kan forbedre image såvel som bundlinje, hvis deres topchefer bliver mere synlige på de sociale medier. De toneangivende CEO's er alt for tilbageholdende, påpeger førende strateg i sociale medier.

Sociale medier - en slagmark, der flytter bundlinjer
Stort set ingen af de allertungeste topchefer i Danmark undlader at bruge sociale medier til at markedføre sig selv og virksomheden. Det kan skade forretningens fremtid, mener amerikansk social media-ekspert. Foto: Niels Bo Bojesen

Erhvervslivets tungeste topchefer glimrer ved deres fravær på de sociale medier, og det er en hæmsko for udviklingen af deres forretning og relationerne til kunderne, mener en anerkendt, amerikansk rådgiver i sociale medier.

»De fleste store, skandinaviske virksomheder udnytter ikke det kæmpe potentiale på de sociale medier. Mange topchefer forstår slet ikke, at deres personlige Facebook-profil kan løfte forretningen til nye højder,« siger Amy McIlwain fra konsulenthuset Hootsuite, der rådgiver flere af de største virksomheder i USA om sociale medier.

Mens hver fjerde topchef i de 500 største virksomheder i USA bruger sociale medier til at markedsføre sig selv og virksomheden, er det kun Jyske Banks topchef, Anders Dam, blandt C20-direktørerne herhjemme, som personligt bruger de sociale medier aktivt, hvis man ser bort fra netværksmediet LinkedIn.

Virksomheden bliver menneskeliggjort ved, at topchefen åbner op og viser personlighed på sociale medier

Amy McIlwain, SoMe-rådgiver og forfatter.

Ifølge Amy McIlwain er de amerikanske virksomheder ved at forstå, at topchefens ansigt på sociale medier kan smitte af på omsætningen. Den erkendelse vil også ramme dansk erhvervsliv, påpeger hun.

»Fremtidens salg kommer i høj grad til at foregå på sociale medier. Det er her, at man kan opbygge troværdige kunderelationer og deraf sælge produkter. Men det kræver, at virksomheden bliver menneskeliggjort ved, at topchefen åbner op og viser personlighed på sociale medier,« siger Amy McIlwain.

De fleste C20-selskaber har en virksomhedsprofil på Twitter og LinkedIn, mens selskaber som TDC og Carlsberg også forsøger at invitere forburgerne ind i virksomheden med billeder og nyheder på Instagram.

Med Twitter påvirker og nuancerer jeg debatten, når den handler om Jyske Bank. Jeg bliver mit eget medie.

Anders Dam, CEO i Jyske Bank.

Men mange udnytter slet ikke mulighederne godt nok, mener Simon Ernst-Sunne, head of solutions ved Infomedia, der rådgiver danske virksomheder om sociale medier.

»Virksomhederne bør overvåge sociale medier på samme måde som dagblade og tv for at vide, hvordan de skal interagere på sociale medier i forhold til form og indhold. Men det gør alt for få,« siger han.

Jyske Banks Anders Dam har fået succes på Twitter og med Jyske Bank TV på Facebook. Han forklarer:

»Med Twitter påvirker og nuancerer jeg debatten, når den handler om Jyske Bank. Jeg bliver mit eget medie. Det er for mig efterhånden lige så effektivt som at stille op i de traditionelle aviser.«

Læs også
Top job