Erhverv

Skal du bytte julegaven? Kend byttereglerne - de er ikke ens

Din fortrydelsesret er særlig sikret, når du handler på nettet.

Artiklens øverste billede
Der er betydelig forskel på dine rettigheder, om du har købt din gave online eller i en fysisk butik. Arkivfoto: Rune Aarestrup Pedersen

Når julegaverne er pakket ud efter den 24. december, er det måske ikke alle dine gaver, der er faldet i lige god smag, og som derfor skal byttes.

Men der er forskel på byttereglerne afhængigt af, om du har købt gaven online eller i en fysisk butik.

Her er, hvad du skal være opmærksom på, når du skal bytte julegaven, ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Julegave købt i fysisk butik:

  • De fleste forbrugere tager butikkernes bytteservice for givet, men der er faktisk intet i dansk lovgivning, der kræver, at butikkerne ombytter gaver eller fejlkøb. Der er dermed tale om en ekstraordinær service, når størstedelen af den danske detailbranche tilbyder ombytning. Vær særlig opmærksom på at få en kvittering, eller se efter et byttemærke. Hvis butikken reklamerer med en bytteservice, er de forpligtet til overholde den. 
  • Detailhandlen benytter sig af to definitioner, når de tilbyder bytteservice. Den ene er bytteret, der giver dig ret til at vælge en anden vare i butikken. Den anden er returret, der giver dig ret til at få pengene retur for en vare. Vær opmærksom på forskellen.
  • Hvis du har rodet for meget rundt med emballagen på din gave, kan det give problemer i en bytte-situation. Produktet skal nemlig fremstå som helt nyt og skal kunne sælges igen, hvis en butik med bytteservice er forpligtet til at lade en handel gå tilbage.

Julegave købt på nettet:

  • Hvis du køber et produkt på en webshop, er du automatisk sikret minimum 14 dages fortrydelsesret, fra du modtager produktet fysisk. Hvis du fortryder dit køb, skal du hurtigt meddele online-butikken, at du ønsker at lade handlen gå tilbage. Med denne handling køber du dig faktisk yderligere 14 dage til at sende produktet retur.
  • Du har ansvaret for varens stand, så længe den er din varetægt, og produktet må kun prøves, som man ville gøre det i en fysisk butik. Hvis webshoppen ikke tilbyder gratis returporto, er du selv forpligtet til at betale den.
  • Vær opmærksom på, at du ikke kan bytte eller fortryde køb af sportsbegivenheder, koncerter eller arrangementer. 

Bliv klogere på byttereglerne i nedenstående video fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.