Erhverv

Kæmperegning for nye datakrav rammer dansk erhvervsliv

EU’s nye persondataforordning har fået hver femte virksomhed til at hyre ekstern rådgivning, som skal sikre, at selskaberne undgår de nye rekordhøje bøder. Det er en god forretning for advokatfirmaerne.

Det kommer til at koste danske virksomheder et anseeligt millionbeløb at leve op til EU’s persondataforordning, som træder i kraft til maj.

Ifølge en rundspørge til 123 virksomheder, som Wilke har lavet for Finans, har hver femte været nødt til at købe ekstern rådgivning for at være sikker på at leve op til reglerne. Desuden forventer 18 pct. at bruge mindst 500.000 kr. de kommende år i ekstra udgifter på at leve op til de nye regler.

En enkelt forventer en regning på over 5 mio. kr.

Ifølge flere af rådgiverne, har forordningen især det seneste halve år været en god forretning.

»Vi begyndte at skrive om forordningen for halvandet år siden, og da var der ikke den store opmærksomhed herpå hverken fra virksomheder eller offentlige myndigheder. Men siden sommerferien er der kommet tryk på kedlerne. Vi har siden foråret holdt en række møder og arrangementer, hvor der har været stor tilslutning, og lige nu er der stor efterspørgsel efter rådgivning om den praktiske implementering af et relativt kompliceret regelsæt, der påvirker mange arbejdsprocesser,« forklarer partner i BDO, Per Sloth.

Han forventer, at større virksomheder blandt andet skal til at investere i dedikerede HR-systemer, som kan styre ansættelseskontrakter, rekruttering og leve op til krav om eksempelvis ”sletteperioder”, da overtrædelser kan medføre anseelige bøder. Derfor ser han også mange systemleverandører, der har rettet fokus på forordningen.

»Der er mange, der gerne vil have en bid af den kage,« tilføjer han.

Nis Peter Dall, partner i Bird & Bird, er ikke overrasket over tallet. Han holder en del kurser og ser mange virksomheder, der i første omgang regner med selv at håndtere tingene, men som længere henne i forløbet erkender, at de skal have mere hjælp for at sikre, at de gør det godt nok.

Hos Kammeradvokaten har man det seneste år oplevet en stor stigning i henvendelser fra virksomheder, der ønsker juridisk rådgivning om, hvordan de skal indordne sig under de kommende regler.

»Helt bogstaveligt får vi 100 gange så mange henvendelser vedrørende håndtering af persondata i forhold til før, forordningen blev vedtaget,« siger advokat Niels Banke, der er partner hos Kammeradvokaten.

Han har været advokat i 22 år og har ikke tidligere oplevet en sådan interesse for området.

»Alle skal jo være klar til, at dette træder i kraft. Nu er der under 150 dage tilbage, og derfor er der mange, der har meget travlt med at se på disse ting,« siger han.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.