Erhverv

Amazon må ikke lokke kunder ind, der ikke kan stave til Birkenstock

Birkenstock frygter for dårligt omdømme, fordi kunder bliver misledt og køber falske sandaler.

Birkenstock betegner Amazon som »medskyldige« i salget af falske sandaler. Foto: Arno Burgi/AP

Amazon må ikke længere lokke kunder ind, der ikke kan stave til navnet på det tyske brand 'Birkenstock.'

Det har en tysk domstol i midten af december beordret, skriver Reuters.

Skriver man derfor en variation af navnet på den tyske sandal-producent - som f.eks. 'Birkenstok' - ind i Google, må Amazon nu ikke reklamere for falske sandaler, der kan mislede forbrugeren, fordi navnet minder så meget om den ægte vare.

Birkenstock lagde sag an mod Amazon, fordi virksomheden frygtede et dårligt omdømme, hvis kunderne købte sandaler af lav kvalitet, som de troede, Birkenstock havde produceret, men i virkeligheden var en efterligning.

Tidligere på måneden meddelte Birkenstock, at virksomheden ville stoppe salget af sine produkter gennem Amazon i Europa, fordi Amazon ikke havde handlet tilstrækkeligt for at undgå salget af falske sandaler. Også i USA afbrød Birkenstock allerede for et år siden samarbejdet med netbutikken.

Birkenstocks adm. direktør, Oliver Reichert, har tidligere udtalt, at Birkenstock betegner Amazon som »medskyldige« i salget af falske sandaler.

En talsmand fra Amazon har nægtet at kommentere på den seneste dom fra den tyske domstol, men har udtalt: »Amazon forbyder salget af falske produkter. Vi arbejder ihærdigt med leverandører, sælgere og rettighedsejere for at opdage og undgå salget af falske produkter på markedet.«

BRANCHENYT
Læs også