Erhverv

I USA ejer elbil-entusiasterne ikke deres egne biler - og det kan være klogt

Langt størstedelen af elbilerne i USA er ikke ejet, men leaset.

Tesla Motors viser sin nye Model 3 frem ved et bilshow i Californien d. 31. marts. Modellen er blandt de første, der er ment for mainstreammarkedet. En række andre producenter så som Ford, Nissan og BMW er også snart klar med billige elbiler til masseforbrug. Foto: AP Photo/Justin Pritchard

Amerikanske Tesla har givet elbiler deres gennembrud, men de batteridrevne biler er langt fra blevet folkeeje i USA. Sådan helt bogstavelig talt.

Hele 80 pct. af den samlede flåde af elbiler i USA er nemlig leaset og ikke ejet. For hybridbiler ligger tallet på 55 pct., mens leasingraten for samtlige biler i Guds eget land ligger i omegnen af 30 pct.

Det skriver Bloomberg, der dog samtidig gør opmærksom på, at tallene fra Tesla ikke indgår i statistikken.

Den store forskel på andelene mellem leasing og ejerskab er bl.a., at de amerikanske bilister satser på, at de kommende elbiler langt vil overgå de nuværende modeller - både hvad angår pris og egenskaber.

»Når der er ny teknologi, der kommer ud, og den kommer så hurtigt ud, og med konstante forbedringer, vil folk typisk kun lease det. Tænk på din mobiltelefon,« siger Steve Center, der har titel af vice president i Honda i USA.

Eksempelvis er prisen på batterier i de seneste fem år faldet med ca. 20 pct. om året.

»Hvis man ser på, hvad der kan ske i løbet af en leasingperiode, så taler vi om fordobling af disse køretøjers rækkevidde,« siger Jeremy Acevedo, der er analytiker i Edmunds, en onlineportal for biler.

En anden grund til, at det har været klogt at lease en elbil i USA, er prisen. Eller nærmere betegnet prisfaldet på brugte elbiler. Elbiler, der blev solgt i 2014, har nemlig mistet op mod 73 pct. af deres værdi.

Der er ganske vist også tale om et stort værditab for benzin- og dieselbiler, men det er stadig langt mindre end for elbiler, skriver Bloomberg.

Læs også