Erhverv

Danske nettjenester glider af på nye gebyrregler

Nye regler for gebyrer på kortbetaling preller af på flere virksomheder.

Trods nye regler opkræver nettjenester som Just Eat og hungry.dk stadig gebyr, hvis kunden betaler med kort. Foto: Thomas Borberg Foto: Thomas Borberg

At betale et gebyr for at få lov til at betale for sin pizza burde være fortid. Nye EU-regler har nemlig siden årsskiftet gjort det ulovligt for virksomheder at opkræve gebyr, når deres kunder bruger kreditkortet til at handle på nettet. Men flere steder omgås reglerne ved at give gebyrerne nye navne.

Det skriver TV2.

De nye regler om kortgebyrer trådte i kraft 1. januar, men take away-virksomheder som hungry.dk og Just Eat opkræver nu et service- eller håndteringsgebyr på hhv. to og 1,34 kr., når kunden skal betale for sin mad.

Just Eat skriver i en mail til TV2:

»Håndteringsgebyr er ikke det samme som et kortgebyr. Vil man imidlertid lave denne sammenligning, viser vores seneste tal, at 89 procent af Just Eats ordrer i 2017 blev betalt med kort, hvor kunderne i gennemsnit betalte 1,39 kroner i kortgebyr. Derved vil langt størstedelen af vores kunder spare penge.«

Fra hungry.dk lyder det, at servicegebyret skal dække driften af deres service.

Men argumenterne er hule, mener man i Forbrugerrådet Tænk.

»Virksomheder har jo omkostninger på mange ting. Vi betaler jo heller ikke et kantinegebyr eller et rengøringsgebyr,« siger vicedirektør Vagn Jelsøe, som vil have forbrugerombudsmanden på banen.

»Nu har man i hele EU besluttet, at her fra nytår skal det være slut med, at man skal betale for at betale. Og så sker der det, at en række virksomheder siger: ”Okay, hvis vi ikke må kalde det et betalingsgebyr, så kalder vi det et servicegebyr.” Men det er jo faktisk at omgå formålet med den her lov,« siger Vagn Jelsøe til TV2.

Læs også