Erhverv

Pandora erkender sløv udvikling: Nu er der 550 nye smykker på vej

Smykkekoncernen skruer op for lanceringen af nye produkter, som ifølge selskabets topchef har været en udfordring.

Pandora har det seneste år bl.a. lanceret Disney-smykker rundt om i Europa - og bl.a. i en af den danske koncerns London-butikker. Foto: Ture Andersen/Pandora

Pandora har været for sløv til at udvikle nye smykker og koncepter for produkter. Derfor skal tempoet i produktudviklingen sættes hastigt op de kommende år med flere nye kollektioner.

Det erkender smykkekoncernens adm. direktør Anders Colding Friis under tirsdagens kapitalmarkedsdag i København. Her fremlægger koncernen sin strategi for de kommende år frem mod 2022. En præsentation, som er ventet med længsel hos aktiemarkedet, efter at Pandora-aktien har været under hårdt pres det seneste år.

Pandora
  • Pandoras smykker sælges i mere end 100 lande via ca. 8.000 forhandlere - herunder omkring 2.100 konceptbutikker.
  • Det børsnoterede selskab blev stiftet i 1982 og har hovedkontor i København.
  • Beskæftiger på verdensplan 20.000 medarbejdere - heraf ca. 12.400 i Thailand, hvor produktionen ligger.
  • Adm. direktør er Anders Colding Friis, mens Peder Tuborgh, som også er adm. direktør for Arla Foods, er bestyrelsesformand.

»Markedet er presset, men der er også ting, som vi kan gøre bedre. En af dem er inden for lancering af produkter. Den sidste store innovation af nye produkter hos Pandora ligger tilbage i 2014. Forbrugerne har ikke kunnet se store forskelle. De udfordringer har vi arbejdet med siden 2016,« siger Anders Colding Friis.

Pandora-chefen fremhæver, at selskabet har øget designtemaet og hastigheden i lancering af nye produkter, så firmaet i løbet af bare fire måneder kan få nye produkter på markedet.

Tidligere har smykkekoncernen kæmpet med, at man indimellem har arbejdet på nye kollektioner uden at vide, hvor meget de gamle har solgt. Der er desuden etableret et nyt innovationscenter, som skal give effekt i år.

»I 2017 satte vi fart i en række nye produkter, da vi så udfordringerne. Et af dem var et armbånd, som er blevet blandt de bedst sælgende i bl.a. Storbritannien og USA. Og vi har rykket vores Disney-kollektion ud på alle markeder,« fortæller Anders Colding Friis.

Antallet af nye kollektioner skal øges fra syv til ti årligt. Han fremhæver desuden, at der i 2018 kommer to nye produktkoncepter fra Pandora, mens planer er, at der frem mod 2022 lanceres et nyt koncept hvert år.

Samlet skal antallet af nye produkter i de forskellige kollektioner vokse fra 400 årligt til 550 de kommende år.

Pandora har tidligere oplyst om den nye strategi, at målet bl.a. er at ændre salgsfordelingen, så selskabets klassiske charms kommer til at fylde mindre.

Omsætningen skal nemlig øges inden for ringe, halskæder og øreringe, så de udgør 50 pct. i 2022.

For at nå det mål vil Pandora fordoble antallet af smykker i de kategorier, og det er også forklaringen på, at Pandora forventer, at driftsmarginen (Ebitda) falder fra knap 38 pct. til 35 pct. frem mod 2022. Det vil nemlig kræve dyrere materialer, end hvad Pandora typisk bruger til charms.

Aktiemarkedet reagerer tirsdag formiddag positivt på meldingerne fra selskabet. Pandora-aktien er steget med over 5 pct. efter de første timers handel.

Læs også