Erhverv

Elselskaber starter priskrig på bredbånd i hovedstaden

I 2018 vil Waoo gå hårdere ind i hovedstadsområdet, som i mange år har været TDC's hjemmebane. Waoo har allerede erobret flere tusinde kunder i København og omegn med rekordlave priser i 2017.

Elselskabernes tv- og bredbåndsudbyder, Waoo, vil satse yderligere på at vinde TDC-kunder i hovedstaden i 2018, fortæller topchef Jørgen Stensgaard. Foto: Waoo

Der ulmer en bredbåndskrig i København og omegn, efter at elselskabernes tv- og bredbåndsudbyder, Waoo, har indtaget hovedstaden med priser, der ligger op til 30 pct. under TDC's egne bredbåndspriser.

Waoo har allerede fordoblet sit kundetal i hovedstaden, siden selskabet rykkede ind på TDC's fibernet for ni måneder siden. Men i 2018 skruer Waoo op for kampen om de københavnske kunder, fortæller adm. direktør i Waoo, Jørgen Stensgaard, der dog ikke vil sætte konkrete tal på kundevæksten:

»Selv om vi har fået flere tusinde kunder i hovedstaden, er vi lidt efter budgettet. Men i 2018 skruer vi op for dialogen med potentielle kunder i håb om at sætte turbo på tilslutningen. Vores erfaring har været, at når vi først starter en dialog, får vi typisk kunderne over til os.«

Waoo har henover sommeren tændt op i grillen i flere boligforeninger i forsøget på at erobre TDC-kunder med slagtilbud, hvor en 100 megabit fiberforbindelse koster 179 kr./mdr., mens de tre første måneder er gratis. Til sammenligning er prisen 269 kr./mdr. hos TDC's Yousee.

Waoo skal dog holde på kunderne i et nogle år, før selskabet tjener penge i hovedstadsområdet.

»Prisen er den største faktor, når forbrugerne overvejer at skifte udbyder. Derfor er vores lave priser et vigtigt parameter. I starten vil det være en underskudsforretning, men på længere sigt forventer vi et positivt afkast,« siger topchefen i Waoo, der i 2016 landede et underskud på 16,7 mio. kr.

Bag Waoo står Fibia, der er ejet af elselskaberne Nrgi og Seas Nve. Fibia har gravet fiberkabler helt hen til hovedstadsområdet, så selskabet kun på korte stræk skal leje sig ind på TDC's fiberkabler, for at Waoo kan nå 130.000 nye husstande.

Hvis man dumper priserne, skal man fastholde kunderne i lang tid for at få et positivt afkast.

Stig Myken, medstifter og topchef i Hiper

Men det er svært at tjene penge i hovedstaden. Bredbåndsselskabet Hiper har siden 2016 solgt bredbånd på TDC's fibernet, og selskabet forventer et negativt resultat for 2017, selvom man kører med højere bredbåndspriser end Waoo. 

»Det giver ingen mening at dumpe priserne. I så fald skal man fastholde kunderne i meget lang tid for at få et positivt afkast. Forretningen skal i forvejen være ekstrem omkostningseffektiv og fokuseret på nogle få, men stærke produkter for at være lønsom i København,« siger Stig Myken, medstifter og topchef i Hiper.

TDC er med Yousee altdominerende i hovedstaden, og den øgede konkurrence fra elselskaberne får ikke telegiganten til at ryste i bukserne.

»TDC har åbnet sit net for andre udbydere, og det betyder mere konkurrence på både pris, indhold og service i hovedstaden. Vi planlægger ikke at nedjustere vores priser, men i stedet opgraderer vi hastigheden på vores kabel-tv-net, så det kan konkurrere med fibernettet, som f.eks. Waoo driver sin forretning på,« siger Yousees tv- og bredbåndsdirektør, Jacob Mortensen.

Læs også