Erhverv
BREAKING

Kæmpe momstvist med Skat koster teleselskabet 3 dyrt

En uenighed med Skat om betaling af moms koster på bundlinjen for teleselskabet 3, der slutter 2017 med underskud.

Foto: Jens Dresling.

Skat og teleselskabet 3 er uenige om, hvordan man afregner moms på teleydelser, og Skat har derfor bedt teleselskabet om at betale 418 mio. kr.

Teleselskabet 3 kommer derfor ud af fjerde kvartal med et driftsunderskud før afskrivninger på 239 mio. kr.

- De er uenige i vores måde at fortolke reglerne på, og vi er derfor blevet sendt en opkrævning, som vi har betalt under protest.

- Vi mener stadigvæk, at vi har en sag og har derfor valgt at anke afgørelsen, siger Morten Christiansen, der er administrerende direktør for teleselskabet 3.

Han vil ikke oplyse, hvad den konkrete uenighed går på, men han fortæller, at momsbetalingen på 418 mio. kr. dækker over en "kortere årrække".

Næste skridt i sagen er, at sagen skal behandles i Skatteankenævnet.

Finans har tidligere beskrevet sagen. Uenigheden går på, at 3 har solgt abonnementer med en bestemt mængde taletid eller data inklusive moms, men hvis det hele ikke blev brugt, har teleselskabet kun betalt moms for selve forbruget og beholdt resten.

Morten Christiansen har ingen kommentarer til, om det er den korrekte udlægning.

Den underliggende drift viste fremgang i fjerde kvartal, da 3 løftede driftsoverskuddet til 179 mio. kr. fra 168 mio. kr. i kvartalet før.

Teleselskabet fik 8000 nye kunder i kvartalet. Det er den laveste kundetilgang af de fire kvartaler i 2017, men Morten Christiansen erklærer sig tilfreds med væksten på 73.000 nye kunder set over hele året.

- Det har været et meget stille kvartal. Efter at TDC har købt Plenti, har der været stille i markedet, og det har lagt en dæmper på kundernes skift.

- Men når vi ser over hele året, er vi godt tilfredse med udviklingen, hvor vi især vandt kunder i forlængelse af de nye roamingregler i EU i sommer, siger Morten Christiansen.

Han venter fortsat fremgang i 2018, hvor han går efter 50.000-100.000 nye kunder og fremgang på bundlinjen.

Læs også