Erhverv
BREAKING
0

Lars Larsen slår rekord, men taber millioner på sushi og golfbiler

Jysk-ejeren skaber rekordresultat for den samlede koncern, selvom nogle af selskaberne fortsat kører med underskud.

Golf er en stor hobby for dynekøbmand Lars Larsen. Arkivfoto: Emil Ryge Christoffersen.

Lars Larsen er en købmand, der helst vil tjene penge på alle aktiviteter. Ejeren af Jysk-koncernen må dog konstatere, at ikke alle selskaber, som han er engageret i, skaber stort overskud. Alligevel holder han fast i dem.

Ud over detailgiganten Jysk med 2.573 butikker i 49 lande har dynekøbmand Lars Larsen og familien gennem en årrække opkøbt en række andre selskaber. De omfatter bl.a. en række større selskaber i møbelbranchen – især IDdesign med butikskæderne Ilva og Idemøbler, Bolia samt møbelproducenten Actona.

På listen er dog også bl.a. produktion af golfvogne i selskabet Garia til sushikæden Letz, Himmerlands Golf og Spa Resort samt tøjselskabet Backtee.

Gruppen
Ud over Jysk-koncernen med 2.530 butikker i 48 lande består Lars Larsen Group af følgende selskaber, som dynekøbmanden ejer:
  • IDdesign med Ilva og Ide-Møbler (møbelkæder)
  • Bolia.com (møbler)
  • Actona (produktion af møbler)
  • Interstil (møbler)
  • Sengespecialisten (butikskæde).
  • Scancom (havemøbler)
  • Letz Sushi (restaurantkæde).
  • Himmerland Golf og Spa Resport
  • By Design (amerikansk møbelkæde)
  • Backtee (golftøj)
  • Eovondo (virksomhed inden for reklamekoncepter)
  • Interior Direct (møbelleverandør til bl.a. hoteller).
  • Garia (golfbiler)
  • Ferdinand (hotel og restaurant i Aarhus)

Uden at gå i detaljer med udviklingen i de enkelte selskaber oplyser Jysk onsdag i en meddelelse, at den samlede koncern, Lars Larsen Group, i 2016/17 havde det bedste regnskabsår hidtil. Den samlede omsætning nåede 30 mia. kr., og resultatet før skat blev på 3,4 mia. kr. Koncernen oplyser, at det er 20 pct. højere end året før.

I december præsenterede Lars Larsen et rekordresultat for Jysk-koncernen, der i 2016/17 fik et resultat på 3,2 mia. kr. før skat. Dermed må de andre selskaber samlet have givet et overskud på ca. 200 mio. kr. Lars Larsen udtaler, at han er meget tilfreds med udviklingen:

»Det viser, at de investeringer, vi har foretaget over en længere periode, nu for alvor begynder at give afkast. Jeg har hele tiden været tålmodig, men jeg er jo købmand, og derfor betyder det selvfølgelig meget for mig, at indtjeningen generelt er stigende i de selskaber, som er en del af Lars Larsen Group.«

Jysk-koncernen udgør med 25 mia. kr. fortsat langt den største del af omsætningen i Lars Larsen Group. Men de øvrige aktiviteter med møbler, golf, restauranter, bilproduktion og boligindretning, er vokset over en årrække og omsatte i 2016/17 for ca. 5 mia. kr.

Koncernen
  • Jysk-koncernen ejes af dynekøbmand og bestyrelsesformand Lars Larsen, der etablerede den første butik i 1979.
  • Driver 2.573 butikker i 49 lande.
  • Selskabet Dänisches Bettenlager har butikker i de tysktalende lande samt Frankrig, Italien, Spanien og Portugal, mens Jysk Nordic ud over Skandinavien har det øvrige marked i Europa og Kina.
  • Dertil kommer butikker, som drives af lokale franchisetagere i lande, der ikke regnes som kernemarkeder for koncernen, gennem Jysk Franchise.

Koncernen oplyser ikke, hvordan det er gået med driftsresultatet for selskaberne, hvoraf alle heller ikke endnu har indsendt officielt regnskab for det forløbne år. Holdingselskabet oplyste i fjor, at virksomhederne samlet havde givet et driftsunderskud på 42 mio. kr. i 2015/16.

For 2016/17 oplyses udelukkende, at »der er sket en gradvis forbedring af indtjeningen«. Lars Larsen fremhæver også, at selskaberne generelt følger den plan, der er lagt.

Han erkender dog, at der fortsat er udfordringer at slås med – bl.a. for sushikæden Letz samt producenten af golfvogne og elbiler, Garia.

»Det er jo ikke nogen hemmelighed, at en række af selskaberne giver underskud. Men det afgørende er, at udviklingen går den rigtige vej,« udtaler Lars Larsen.

Han fremhæver, at Letz Sushi det seneste år er investeret meget store beløb i at skabe et bæredygtigt koncept. Og derfor giver kæden et større underskud end året før. Garia har foretaget en række investeringer og afskrivninger, som ifølge Jysk-ejeren »koster penge på kort sigt, men som danner et sundt fundament for fremtiden.«

Lars Larsen påpeger desuden, at bilselskabet har fået en ny og stor aftale om levering af el-køretøjer til den svenske del af Postnord.

BRANCHENYT
Læs også