Danskerne bruger historisk mange penge på at handle på nettet
2017 blev endnu et godt år for dansk e-handel, der satte ny rekord.
Zalando, Coop.dk og Amazon.
Navne som de fleste danskere ville nikke genkendende til. Og det med god grund. Danskerne er nemlig vilde med at bruge penge på nettet.
Alene i 2017 brugte danskerne 114,6 mia. i netbutikkerne. Det er 13,9 mia. mere end i 2016. Og svarer til knap en tredjedel af danskernes privatforbrug.
Det glæder Niels Ralund, adm. direktør i Foreningen for Dansk Internethandel.
»Den store omsætning understreger, at både forbrugere og dansk detailhandel nu ser e-handel som en naturlig måde at handle på. De mange dygtige danske netbutikker, har vist vejen med høj service og stort udvalg, og da de fleste detailhandelsbutikker nu også er på nettet, så stiger salget online fortsat.«
Når det kommer til antallet af handler, er det stadigvæk tøj og smykker, som danskerne oftest putter i den virtuelle indkøbsvogn. Men ser man på salget i kroner og ører, er det rejser, som danskerne bruger flest penge på. I 2017 brugte de 3,5 mia. mere på rejser end i 2016, så det samlede salg i dag er oppe på 27 mia.
Det er dog ikke udelukkende danske virksomheder, der nyder godt af den stigende nethandel. De danske forbrugere ser i stigende grad mod udlandet, når de bruger deres penge på internettet. Det i sådan en grad, at hvert tredje køb i 2017 blev foretaget i en udenlandsk netbutik. Faktisk er der kun en dansk virksomhed at finde i de fem mest brugte netbutikker.
Det er især de tyske og kinesiske virksomheder, der vinder frem i danskernes forbrugsvaner. Den kinesiske netbutik Wish.com, der formidler salg direkte fra kinesiske producenter, sprang således fra en 14. plads i 2016 til i 2017 at være nr. 5 på listen over de netbutikker, hvor danskerne oftest bruger deres penge.
"Det er forbrugernes valg, når de sætter lave priser højere end kvaliteten af de varer, de køber billigt i Kina. Der er desværre ingen kontrol med varernes kvalitet og indhold, de unddrager sig momsbetaling, og de får fragten ekstremt billigt, så det er en helt skæv konkurrence, som danske netbutikker ikke kan matche," mener Niels Ralund
Det er dog langt fra alene for at spare penge, at danskerne vælger at lægger deres penge hos dem. I en undersøgelse foretaget af Wilke for FDIH, svarer 24 pct. af de adspurgte, at det er udvalget på de udenlandske netbutikker, der gør, at de handler hos dem frem for de danske.