Erhverv

Kinas svar på Facebook når 1 mia. brugere

Det sociale medie Wechat dominerer det kinesiske applikationsmarked.

Foto: Imaginechina via AP Images

Det kinesiske sociale medie Wechat, der ejes af den kinesiske teknologigigant Tencent, har fået 1 mia. kontobrugere på verdensplan.

Det skriver Financial Times.

Den administrerende direktør for Tencent, Pony Ma, sagde ved åbningen af Kinas nationale folkekongres, hvor han er repræsentant, at det sociale medie nåede en milepæl under det kinesiske nytår i sidste måned.

Ifølge Financial Times, dominerer Wechat det kinesiske applikationsmarked, blandt andet fordi appen bruges til mange forskellige funktioner, heriblandt til e-handel, mobilbetalinger, som en beskedstjeneste og til at besvare arbejdsmails.

- En stor del af væksten i virksomhedens kontobrugere kommer højst sandsynligt fra udlandet, fra Sydøstasien, Europa og USA, siger Matthew Brennan, der er skaber af den Wechat-fokuserede konsulentvirksomhed Chinachannel, til Financial Times.

I udlandet er det især kinesiske migranter, som bruger appen til at bevare kontakten til deres forbindelser i Kina.

Læs også
Top job