Erhverv

Flyselskaber til kamp mod ny type af forsinkelser

Skærpet grænsekontrol i EU medfører langt flere forsinkelser til gene for de rejsende. Det mener A4E, der er en sammenslutning af store europæiske flyselskaber.

Mange fly blev forsinket på grund af skærpet grænsekontrol.
Foto: Lars Krabbe. Foto: Lars Krabbe

Europas største flyselskaber vil have lufthavne og myndigheder til at bruge flere ressourcer på grænsekontrollen i lufthavnene. Antallet af forsinkelser af denne årsag er nemlig tredoblet, og det går ud over passagererne.

»Vi må lære af de uacceptable oplevelser sidste år. Utilstrækkelig infrastruktur og mangel på personale førte til en stigning i antallet af flyforsinkelser på 300 pct. i nogle lufthavne,« siger Thomas Reynaert, adm. direktør for A4E, der er en sammenslutning af en række af Europas største flyselskaber.

Utilstrækkelig infrastruktur og mangel på personale førte til en stigning i antallet af flyforsinkelser på 300 pct. i nogle lufthavne.

Thomas Reynaert, adm. direktør for A4E

Ifølge A4E er der nye regulativer fra EU, der har haft stor betydning for kontrollen med passagererne i lufthavnene.

Organisationen har beregnet, at kontroltiden i nogle lufthavne tager 20 sekunder længere per rejsende end tidligere. For et passagerfly kan det øge processen med op mod en time.

A4E er heller ikke tilfreds med, at antallet af forsinkelser forårsaget af flyvekontroltjenesten i 2017 blev øget med 6,9 pct. Det skyldes ifølge flyselskaberne, at den såkaldte Air Traffic Control tjeneste, ATC, er underbemandet og mangler kapacitet.

»Flytrafikken ventes at stige markant i 2018 og fremefter, og derfor er det nødvendigt at gennemføre forbedringer,« siger Thomas Reynaert.

A4E består af 16 europæiske flyselskaber med Ryanair, Lufthansa, IAG Airlines Group, Air France KLM som de største.

Willie Walsh, koncernchef i British Airways og IAG, blev valgt som ny formand efter koncernchef Carsten Spohr fra Lufthansa.

Læs også
Top job