Erhverv
0

To danskere lancerer ny musiktjeneste: »Vi vil give lytteren magten igen«

Den nyligt udkomne musiktjeneste Limelight Music fokuserer på de nye kunstnere.

Anders Nygaard og Qadar Ahmed er stifterne bag musikttjenesten Limelight Music. 
Foto: Limelight Music.

Spotify og Apple Music har med sine brugeroverflader revolutioneret musikbranchen. Nu vil den danske musiktjeneste Limelight Music give et nyt bud på, hvad en brugerbaseret tjeneste kan give musikverdenen.

»Vi adskiller os fra de andre musiktjenester ved at fokusere på de nye kunstnere. Derudover er vores tjeneste gratis og uden reklamer. På andre tjenester bliver man utrolig sjældent mødt med ny upcoming musik. På vores app behøver du ikke kende navnet på kunstneren, men blot vide hvilken slags musik du godt kan lide, også bliver du automatisk matchet med ny musik,« siger direktør Anders Nygaard, der sammen med medstifter Qadar Ahmed har udviklet musiktjenesten.

Brugerne definerer på appen, hvilke slags musikgenrer de godt kan lide og bedømmer derefter numrene og kunstnerne med tommel op eller ned. Dermed er det brugerne, der bestemmer, hvilke musikere, der bliver populære på Limelight Music.

»Vi vil ændre måden, folk lytter til musik på og give lyttere magten igen. På vores app bliver lytteroplevelsen langt mere demokratisk, og det er ikke længere kun musikselskaberne, der bestemmer, hvad der skal være populært,« siger Anders Nygaard.

Appen gik i luften tirsdag og har siden fået 100 nye brugere om dagen. Indtil videre har 500 artister tilmeldt sig appen.

»Den største udfordring har været at overbevise artisterne om, at der ikke var nogen hage ved at melde sig til. Folk i musikbranchen er vant til, at der er en bagside, og at de bliver snydt,« siger Anders Nygaard og forklarer, at de ikke regner med at tjene penge på Limelight det næste år, men at flere musikselskaber har givet tilkendegivelser på, at de vil bruge appen til at signe nye kunstnere.

Derudover betyder en særaftale med Koda, at musikerne får betaling for de streams, der er på Limelight Music. Her adskiller tjenesten sig fra f.eks. fra Soundcloud, hvor kunsterne ikke får noget.

»Vi er tålmodige med Limelight. Vi har selv investeret 250.000 kr. på udviklingen og har modtaget et legat på 125.000 kr. fra Innovationsfonden. Derudover har vi en spændende aftale kørende med et innovationsmiljø og to private investorer, der vil skyde 2 mio. kr. i tjenesten. Vi regner med at have aftalen klar inden for en måned,« siger Anders Nygaard.

BRANCHENYT
Læs også