Erhverv
BREAKING

Makkerpar har skabt millionsucces på populære sko

Det danske skofirma Naked har voksende overskud år for år og slår sig op på at være verdens førende leverandør af sneakers til kvinder.

Tommas Olsen og Stine Lindholm Pedersen stiftede Naked sammen i 2004. Efter mange år med mindre underskud eller overskud begyndte det at gå hurtigt for nogle år siden i skofirmaet. Foto: Jens Dresling

Det har ikke krævet mange skridt på gaden de seneste år for at vide, at sneakers er in.

Den lidt sportsagtige skotype er blevet et hit blandt unge såvel som ældre.

Det har det danske makkerpar Stine Lindholm Pedersen og Tommas Olsen i helt særlig grad lukreret på gennem deres fælles skofirma Naked, der driver tre butikker i Danmark og sælger sko til primært kvinder i hele verden.

Faktisk slår Naked sig op på at være verdens førende leverandør af sneakers til kvinder, og det kan firmaet måske have ret i, når man ser på de finansielle resultater.

Indtjeningen er vokset støt år for år, og nu har Naked offentliggjort et nyt overskud efter skat på 5,9 mio. kr.

Det er en forbedring på 22 pct. i forhold til året før, og den er skabt til trods for en stor stigning i den samlede løn til de 13 medarbejdere i virksomheden.

Finans har gerne villet tale med Naked om succesen, men skofirmaet er ikke vendt tilbage på henvendelserne.

For et år siden udtalte Stine Lindholm Pedersen og Tommas Olsen sig til Børsen om strategien, der indebærer åbning af butikker i byer som Berlin, Paris, London og New York.

»Vi har et momentum lige nu - både Naked og sneakerbranchen - som vi ikke bør gå glip af. Derfor er det vigtigt, at vi griber det og sørger for at handle forholdsvist hurtigt ved at etablere os i udlandet,« sagde Stine Lindholm Pedersen, der er direktør i Naked.

Naked har samarbejder med sportsgiganter som Nike og Adidas omkring egne skodesigns. Den slags aftaler har været med til at bane vejen for, at Naked er yderst populære på de sociale medier.

Det ses på Instagram, hvor Naked har omkring 167.000 følgere.

I holdingselskabet bag Naked, som Stine Lindholm Pedersen og Tommas Olsen ejer halvdelen af hver, var overskuddet i det seneste regnskabsår på næsten 10 mio. kr.

Det har bragt egenkapitalen op på 24,5 mio. kr. i holdingselskabet.

BRANCHENYT
Læs også